Haku

AMIKSESTA AMKIIN : väyläopintojen toteuttamisen ja ohjauksen kehittäminen toisen asteen ammatilliseen aikuiskoulutukseen

QR-koodi

AMIKSESTA AMKIIN : väyläopintojen toteuttamisen ja ohjauksen kehittäminen toisen asteen ammatilliseen aikuiskoulutukseen

Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia väyläopintojen toteuttamista ammattikorkeakoulujen ja ammatillisten oppilaitosten kesken liiketalouden koulutusalojen näkökulmasta ja kehittää ohjeistusta väyläopintojen suorittamisesta ja opiskelijan ohjaamisesta väyläopintoihin ja väyläopintojen aikana ammatillisessa koulutuksessa liiketoiminnan aikuiskoulutuksen näkökulmasta Pirkanmaan alueen toisen asteen ammatillisen oppilaitoksen, Tampereen seudun ammattiopiston ja Tampereen ammattikorkeakoulun välille. Näkökulmina koko opinnäytetyössä oli vahvasti ammatillinen koulutus ja aikuiset opiskelijat. Opinnäyte työ toteutettiin toiminnallisena, kvalitatiivisena, osin kvantitatiivisena kehittämistutkimuksena ja aineistoa kerättiin sekä ammattikorkeakoulujen että ammatillisten oppilaitosten verkkosivuilta ja rajatulle joukolle opinto-ohjaajia kohdennetulla sähköisellä kyselyllä. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkasteltiin väyläopintojen taustaa, jatkuvan oppimisen teemaa sekä aikuisen opiskelijan ohjausta. Tutkimuksessa nousi esille sekä väyläopintojen suunnitteluun, että ohjaukseen liittyviä tekijöitä. Merkittävimpänä löydöksinä oli ensinnäkin väyläopintojen toteuttamisen hajanaisuus eri ammattikorkeakoulujen ja ammatillisten oppilaitosten välillä sekä ohjauksen merkityksen korostuminen aikuisilla opiskelijoilla. Teorian ja tutkimuksen tuloksena kehitettiin Tampereen seudun ammattiopistossa olemassa olevan mallin pohjalta ohjeistusta väyläopintoihin liittyen nimenomaan aikuisen opiskelijan näkökulmasta. Ohjeistuksessa nostettiin esille informaation tärkeys jo opintoihin hakeutumisen vaiheessa sekä opintojen aloitusvaiheessa. Ohjeistus laadittiin sekä opiskelija että opettajan ja opinto-ohjaajan näkökulmista, näin pyrittiin huomioimaan keskeiset tekijät eri toimijoiden näkökulmista.

Tallennettuna: