Haku

1–5-vuotiaiden ryhmärakenteen vaikutukset lasten vuorovaikutukseen ja vertaissuhteisiin –huoltajien kokemuksia

QR-koodi

1–5-vuotiaiden ryhmärakenteen vaikutukset lasten vuorovaikutukseen ja vertaissuhteisiin –huoltajien kokemuksia

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää huoltajien kokemuksia 1–5-vuotiaiden lasten ryhmien vaikutuksista lasten vuorovaikutukseen ja vertaissuhteisiin. Opinnäytetyö on toteutettu erään Kanta-Hämeen kaupungin varhaiskasvatukselle. Työllä pyritään saamaan huoltajien ääni kuuluviin ja keräämään tietoa, jonka avulla varhaiskasvatusta voidaan kehittää.

Opinnäytetyössä perehdytään eri-ikäisten lasten ryhmiin. Tietoperustassa on käsitelty myös varhaiskasvatuslakia sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteita. Lisäksi avataan laadun prosessitekijöitä sekä laadun arviointia varhaiskasvatuksessa. Tietoperustaa on kerätty erityisesti vuorovaikutuksen ja vertaissuhteiden näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella tilaajan asiakastietojärjestelmän kautta. Aineiston analyysissä käytettiin teemoittelua ja koodausta.

Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että suurin osa huoltajista piti ryhmärakennetta positiivisena asiana lasten vuorovaikutuksen ja vertaisoppimisen kannalta. Eri-ikäisten lasten ryhmä koettiin turvalliseksi, monipuoliseksi sekä virikkeelliseksi. Huolta esiintyi eniten siitä, pystytäänkö lapsille tarjoamaan tarpeeksi ikätason mukaista toimintaa. Ryhmän nähtiin myös edistävän ihmissuhteiden pysyvyyttä ja mahdollistavan sisaruksien pääsyn samaan ryhmään.

Tallennettuna: