Haku

Mustialan imago- mielikuvat ja kokemukset

QR-koodi

Mustialan imago- mielikuvat ja kokemukset

Organisaatiosta mieleen tulevalla mielikuvalla eli imagolla on suuri merkitys nykyajan talouselämässä. Imago ei ole tärkeä ainoastaan yrityksille vaan myös kouluille. Mielikuvilla voi olla ratkaiseva vaikutus siihen, mihin nuori pyrkii opiskelemaan. Tässä opinnäytetyössä selvitetään Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) Mustialan toimipisteen imagoa. Pääpainopiste on ammattikorkeakoulun nuorisoasteen imagossa. Toimeksiantajana toimii HAMK. Imagosta puhutaan paljon, mutta sanalle ei ole aivan yksiselitteistä määritelmää. Yleensä sillä tarkoitetaan henkilön mielikuvaa jostakin. Imago voi muodostua monista asioista kuten kokemuksista, huhuista tai mainoksista. Organisaatiolle imagon rakentaminen on pitkäjänteistä työtä, jossa toiminnalla ja viestinnällä on merkittävimmät roolit. Imagon merkitys on suuri, koska se vaikuttaa moneen asiaan: esimerkiksi organisaation kuvaan työpaikkana, yhteistyökumppanina, opiskelupaikkana tai kouluttajana. Ääripäässä se voi ratkaista, menestyykö organisaatio vai ei. Opinnäytetyössä hyödynnettiin olemassa olevaa liiketalouteen ja markkinointiin suuntautuvaa kirjallisuutta. Aineistoa aiheesta on tarjolla melko paljon. Opinnäytetyössä käytetystä ACID-testistä oli tarjolla hyvin vähän kirjallisuutta. Tutkimusosiossa tutkittiin ACID-testin avulla, millainen Mustialan imago on opettajien ja opiskelijoiden keskuudessa. Tavoitteena oli saada mahdollisimman selkeä kuva siitä, minkälainen on tämänhetkinen imago. Kysely toteutettiin sähköisesti ja siinä hyödynnettiin Webropol-ohjelmaa. Vastausten perusteella voidaan todeta, että Mustialan kokonaisimago on vastanneiden keskuudessa hyvällä tasolla. Parantamisen varaa kuitenkin löytyy esimerkiksi opetukseen liittyvissä asioissa. Yksi imagon kohottaja olisi opetusmaatilan parempi hyödyntäminen opinnoissa.

Tallennettuna: