Haku

Asiakaskohtaisesti suunnitellut täydennysrehut osana lypsykauden ruokinnallisten ongelmien ratkaisua

QR-koodi

Asiakaskohtaisesti suunnitellut täydennysrehut osana lypsykauden ruokinnallisten ongelmien ratkaisua

Opinnäytetyöni toimeksiantajana oli Hankkija-Maatalous Oy. Toimeksiannon taustana olivat keväällä 2012 lanseeratut asiakaskohtaisesti suunniteltavat Farmarin Sopiva -rehut. Rehujen markkinointiin, suunnitteluun ja argumentointiin haluttiin löytää entistä enemmän ongelmanratkaisulähtöistä näkökulmaa.

Työn tavoitteena oli suunnitella runko tilan ongelmia kartoittavalle myyjätyökalulle. Työkalun tuli tukea yhtälailla asiakaskohtaisten rehujen suunnittelijoiden kuin myös asiakasvastuumyyjien myyntityötä. Myyjätyökalun tuli olla helppokäyttöinen ja soveltua kaikille nautatilojen myyjille tietotasosta riippumatta. Työkalun tuli tuottaa tietoa tilalla mahdollisesti olevasta ongelmasta sekä nostaa esiin ratkaisuehdotus ongelmalle.

Myyjätyökalu muodostui kysely- ja vastauslomakkeesta. Kyselylomakkeelle nostettiin esiin väittämiä karjassa esiintyvistä oireista. Valittujen oireiden perusteella vastauslomakkeelle nousi esiin oireiden mahdollisia aiheuttajia ja ongelmien ratkaisutapoja. Kysely- ja vastauslomakkeiden muodostamiseksi kartoitettiin ravintoaineiden, kivennäis- ja hivenaineiden sekä vitamiinien vaikutuksia eläinterveyteen. Myös niiden yli- ja aliruokinnasta aiheutuvat seuraukset, oireet sekä muiden kivennäis- tai hivenaineiden imeytymistä heikentävät vaikutukset määritettiin kirjallisuuden perusteella.

Myyjätyökalun perusidea todettiin asiakasvastuumyyjiä haastattelemalla toimivaksi. Jatkokehityksen jälkeen myyjätyökalu heidän mielestään soveltuu hyvin asiakastyöskentelyyn herättämään keskustelua asiakkaan kanssa. Työkalun tuottama informaatio koettiin asiakasvastuumyyjille riittäväksi, mutta rehusuunnittelijoiden käyttöön tietoa voisi tuottaa vielä enemmänkin.

Tallennettuna: