Haku

3D-YMPÄRISTÖN KÄYTTÖ KONEOPETUKSESSA : – case virtuaalileikkuupuimuri

QR-koodi

3D-YMPÄRISTÖN KÄYTTÖ KONEOPETUKSESSA : – case virtuaalileikkuupuimuri

Oppilaitoksen menestymisen kannalta opetus- ja opiskelutapojen muuttumisen hyväksyminen on olennaista. Keskeisellä sijalla on virtuaalisten ympäristöjen ja mobiiliuden hyödyntäminen. Hämeen ammattikorkeakoulun Biotalouden KT -keskuksen hallinnoimassa, ERS-osarahoitteisessa Mobiilisti-hankkeessa käynnistettiin vuonna 2012 3D-virtuaalipuimurin tekeminen. Ympäristön rakentaminen toteutettiin osana tätä opinnäytetyötä. Työn tavoitteena oli tuottaa ja testata maatalousalan puimuriopetukseen soveltuva virtuaalinen 3D-oppimisympäristö sekä tuottaa puimuriopetukseen soveltuvaa materiaalia.

3D-ympäristö suunniteltiin HAMK:n Mustialan yksikössä ja virtuaalisen 3D-ympäristön mallinnuksen toteutti realXtend ohjelmaan erikoistunut ulkopuolinen yritys. 3D-ympäristön koekäyttö toteutettiin syksyllä 2012 aloittaneella opiskelijaryhmällä. Palaute ympäristön toimivuudesta ja soveltumisesta opetukseen kerättiin opiskelijoille suunnatun kyselyn avulla.

Tulosten perusteella näyttää siltä, että opiskelijat ovat kiinnostuneita erilaisten tietoteknisten ratkaisujen mukaan yuomisesta opetukseen. Kokeilussa ollut 3D-ympäristö ei toiminut teknisesti täysin moitteettomasti, mikä näkyi vastauksissa. Vastaukset osoittavat, että yhdistämällä virtuaaliset maailmat sekä käytännön tekeminen on mahdollista lisätä oppimistilanteita ja harjoittelun määrää. Tietoteknisten ratkaisujen avulla voidaan opittavat asiat vaiheistaa mielekkäiksi osiksi ja pelillisyydellä lisätä mielenkiintoa opittavaan asiaan.

Opinnäytetyön tulosten perusteella on nähtävissä, että opetukseen kannattaa tuoda lisää virtuaalisuutta. 3D-mallinnuksille on löydettävissä moninaisia käyttömahdollisuuksia opetuksessa. Virtuaalipuimuria tullaan edelleen kehittämään tuomalla seuraavaan vaiheeseen mukaan puimurin puhdistus-, säätö- ja ajoharjoittelua. Seuraava askel virtuaalisuudessa on lisätyn todellisuuden mukaan ottaminen opetukseen.

Tallennettuna: