Haku

"MUN RYHMÄSSÄ ON MUKAVA TUNNELMA" : Tutkimus käsityö- ja kuvataidekoulu Aimon ryhmädynamiikasta

QR-koodi

"MUN RYHMÄSSÄ ON MUKAVA TUNNELMA" : Tutkimus käsityö- ja kuvataidekoulu Aimon ryhmädynamiikasta

Tämä opinnäytetyö tehtiin Hämeenlinnassa toimivaan lasten ja nuorten käsityö- ja kuvataidekoulu Aimoon. Opinnäytetyön tutkimusaihe oli selvittää, miten Aimon ryhmien jäsenet viihtyvät Aimossa ja miten oppilaat ovat tutustuneet toisiinsa taideharrastuksessaan. Tutkimus toteutettiin lukuvuoden 2012–2013 aikana. Tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan ryhmädynamiikkaa oppilaiden ja opettajien kokemusten perusteella. Tarkoituksena oli selvittää, onko toiminnan kehittämiselle tarvetta. Tutkimusaineisto kerättiin Aimon opettajilta kirjallisena kyselynä ja oppilailta kyselyn sekä haastattelun avulla. Aimokoulun opetussuunnitelma ja koulun omat tavoitteet toimivat pohjana tutkimuksen tavoitteille. Tutkimusaineiston analyysi tapahtui sosiaalipsykologian ja kasvatustieteiden ryhmää käsittelevien teorioiden pohjalta.

Tutkimustulosten perusteella ilmeni, että Aimon opetusryhmät toimivat tarkoituksenmukaisesti ja sekä opettajat että oppilaat viihtyivät Aimossa. Ristiriitatilanteita ja kiusaamista oli ilmennyt Aimossa vähän. Tulosten perusteella Aimon opetukseen olisi hyvä lisätä tutustumista edesauttavaa ja ryhmäyttävää toimintaa, jotta Aimon tukeva ja turvallinen ilmapiiri pysyisi yllä.

Aimo pyrkii arvioimaan ja kehittämään toimintaansa taideoppilaitoksille suunnitellun Virvatuli-itsearviointijärjestelmän avulla. Toteutettu tutkimus on mahdollista liittää osaksi Aimon itsearviointia.

Tallennettuna: