Haku

Huippuosaamisen pedagogiikka : Näkökulmia oman ammatillisen huippuosaamisen saavuttamiseksi

QR-koodi

Huippuosaamisen pedagogiikka : Näkökulmia oman ammatillisen huippuosaamisen saavuttamiseksi

Mitä on ammatillinen huippuosaaminen? Mistä se syntyy? Mistä sitä saa? Tia Isokorpi määrittelee huippuosaamisen pedagogiikan näin: huippuosaamisen pedagogiikka on sisäisen motivaation ja merkityksellisyyden esiin saamista, arvonantolähtöistä ja suggestiivista oppimista. Huippuosaamisen pedagogiikka on pysähtymään oppimista, opiskelijan autonomian vahvistamista ja pedagogista hyvinvointia. Huippuosaamisen pedagogiikka on integratiivista eli yhdistävää pedagogiikkaa. Tämä tarkoittaa teorian, käytännön ja oman osaamisen arvioinnin jatkuvaa yhdistymistä eri oppimisympäristöissä. Työssäoppimisessa ja yritysyhteistyössä eivät opi vain opiskelijat, vaan myös opettajat ja työpaikkaohjaajat.

Tämä julkaisu haluaa tarjota huippuhyvän ammatillisen osaamisen eväitä kaikille oppiville organisaatioille, ohjaajille, opettajille ja omaa itseään osaajina kehittäville. Kirja on tuotettu HUIPUT KEHIIN -projektissa kehitetyn valmennusohjelman materiaaliksi. Ammatillisille oppilaitoksille ja niiden yhteistyöverkostoille kohdistetun valmennusohjelman tarkoituksena on lisätä alueellista yhteistyötä ja perehdyttää yhteistyöverkostojen toimijoita huippuosaamisen kehittämiseen elinikäisen oppimisen periaatteet huomioiden.

HUIPUT KEHIIN -projektin tavoitteena on parantaa koulutusjärjestelmän toimivuutta ja soveltuvuutta alansa huippuosaajiksi tähtäävien opiskelijoiden osalta. Projekti syventää alueellista yhteistyötä ja lisää innovatiivista toimintaa eri organisaatioiden rajapinnoilla. Lisäksi projekti lisää huippuosaamisen huomioarvoa ja tavoittelee ammatillisen osaamistason nostamista entisestään.

Tallennettuna: