Haku

Muotoilun koulutusohjelman palveluliiketoiminnan kehittäminen

QR-koodi

Muotoilun koulutusohjelman palveluliiketoiminnan kehittäminen

Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimintasuunnitelma muotoilun koulutusohjelman palveluliiketoiminnan kehittämiseen. Toimeksiantajana oli Hämeen ammattikorkeakoulun Työelämän lähipalvelut. Palveluliiketoiminnalla tarkoitettiin työelämälle suunnattuja katteellisesti hinnoiteltuja koulutus- ja kehittämispalveluita.

Työn keskeisiksi aihepiireiksi nousivat palveluliiketoiminnan asiakaslähtöinen kehittäminen ja strateginen suunnittelu. Näistä käsitteistä rakennettiin työn tietoperusta. Liikevaihdon kasvun tavoittelussa hyödynnettiin Ansoffin matriisia. Sen muodostamien strategisten vaihtoehtojen sopivuutta tapaukseen analysoitiin SWOT-menetelmällä. Palveluliiketoiminnan kannattavuuden parantamiseen löydettiin teoriatukea palveluiden tuotteistamisen opeista. Asiakaslähtöisen liiketoiminnan sekä strategiaprosessin periaatteiden ymmärrys ohjasivat tapaustutkimuksen rakentumista sekä menetelmien valintaa.

Ulkoisesta ympäristöstä tutkittiin kansallista ”Muotoile Suomi” -kehittämisohjelmaa sekä muiden korkeakoulujen palveluliiketoimintaa. Asiakastarpeista saatiin tietoa analysoimalla Teollisuustaiteen liitto Ornamon Täydennyskoulutuskyselyn aineistoa. Sisäistä ympäristöä tutkittiin opettajien haastatteluilla nykytilanteen ja kehittämispotentiaalin selvittämiseksi. Lisäksi haastateltiin kahta asiakasrajapinnassa toimivaa asiantuntijaa. Näiden selvitysten myötä syntyi vahva käsitys, että muotoilualan ammattilaisille tulisi tarjota palveluita, jotka lisäävät heidän liiketaloudellista osaamistaan ja parantavat yrittäjänä toimimisen edellytyksiä. Muotoiluosaamista voitaisiin viedä myös muille aloille esimerkiksi konseptisuunnittelun muodossa.

Muotoilun koulutusohjelman palveluliiketoiminnalle luotiin asiakasstrategia ja kokonaisuus kuvattiin strategisten bisnesalueiden jaolla. Yksi liiketoiminta-alue kuvattiin yksityiskohtaisemmin. Toimintasuunnitelmassa esitettiin toimenpiteitä sekä liiketoiminnan että palveluiden kehittämiseksi.

Tallennettuna: