Haku

Matka- ja kuluhallintaprosessin end-to-end – tarkastelu ja kehittäminen

QR-koodi

Matka- ja kuluhallintaprosessin end-to-end – tarkastelu ja kehittäminen

Opinnäytetyön aiheena oli matka- ja kuluhallintaprosessin tarkastelu ja kehittäminen. Tutkimuksessa tarkasteltiin prosessia alusta loppuun kokonaisuutena ja eri näkökulmista. Tavoitteena oli tarkastella prosessin nykytilaa, ongelmakohtia ja löytää mahdollisia kehityskohteita. Toimeksiantajana toimi energiayhtiö Helen Oy. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuspainotteisena opinnäytetyönä.

Opinnäytetyön tietoperusta koostuu taloushallinnon prosesseista ja niiden kehityksestä. Lisäksi käsitellään automaatiota ja robotiikkaa. Lopuksi käydään läpi tarkemmalla tasolla, mitä matka- ja kuluhallintaprosessi kokonaisuutena käsittää. Empiirinen osuus koostuu eri vaiheista. Ensimmäisenä haastateltiin M2 tiimiä prosessin nykytilasta. Sen jälkeen laadittiin ja lähetettiin kyselyt työmatkustajille sekä matka-assistenteille. Matka-assistenteille tarjottiin mahdollisuus tehdä havaintoja havaintopäiväkirjaan. Seuraava vaihe oli kirjanpidon ryhmähaastattelu. Lopuksi haastateltiin uudelleen M2 tiimiä ja käytiin läpi tutkimuksen aikana tulleet tulokset.

Opinnäytetyötä tehdessä selvisi, että toimeksiantajan matka- ja kuluhallintaprosessi toimii kokonaisuutena hyvin. Eri näkökulmista tarkastelu nosti esiin erilaisia näkemyksiä prosessista ja kuinka sitä kannattaisi jatkossa kehittää. Itsenäisemmän tekemisen malli herätti ajatuksia puolesta ja vastaan niin matkustajissa kuin assistenteissa. Kehityskohteiksi nostetaan muun muassa ohjeiden päivittäminen ja omatoimisuuteen kannustaminen.

Tallennettuna: