Haku

5–6-vuotiaat lapset tarinoiden kertojina ja kuvittajina päiväkodissa

QR-koodi

5–6-vuotiaat lapset tarinoiden kertojina ja kuvittajina päiväkodissa

Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä eteläsuomalaisen päiväkodin kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia päiväkotia taiteellisena kasvuympäristönä. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia tarinoiden kertojia ja kuvittajia ovat 5–6-vuotiaat lapset sekä millaisesta tuesta lapset hyötyvät tarinoiden kertojina ja kuvittajina.

Opinnäytetyön teoreettisiin näkökulmiin kuuluivat sadutusmenetelmä ja kuvataide. Tässä opinnäytetyössä taidekasvatuksen viitekehyksestä tarkasteltiin 5–6-vuotiaiden lasten kasvua ja kehitystä. Teoriaosuudessa tuotiin esille myös päivähoitoa taiteellisena kasvuympäristönä.

Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineiston hankinta toteutettiin osallistuvalla havainnoinnilla ja teemahaastattelulla. Opinnäytetyön aineiston analysointimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.

Opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella lapset olivat tarinoiden kertojina innokkaita ja kekseliäitä. Tarinoidensa kuvittajina lapset tekevät joko yksityiskohtaisen kuvituksen tai kokeilivat luovasti materiaaleja. Lasten tarinoiden kerrontaa pystyttiin tukemaan arvostamalla lapsien ajatuksia ja heidän omaa kulttuuriaan. Lasten tarinoiden kuvitusta pysyttiin tukemaan joko keskustellen lasten kanssa tai ehdottamalla lapselle välineitä. Lasten omalle kulttuurille tulisi antaa enemmän arvoa ja sen menetelmiä tulisi käyttää päivittäin päivähoidossa

Tallennettuna: