Haku

Kestävän arvolupauksen markkinalähtöinen muotoilu kansainvälistyvälle yritykselle: pakkausalan kiertotaloustuotteiden viennin edistäminen Ranskassa liiketoimintamuotoilun keinoin

QR-koodi

Kestävän arvolupauksen markkinalähtöinen muotoilu kansainvälistyvälle yritykselle: pakkausalan kiertotaloustuotteiden viennin edistäminen Ranskassa liiketoimintamuotoilun keinoin

Kiertotaloussiirtymä tuottaa liiketoimintainnovaatioita mm. tuotekehittelyn muodossa. Pakkausala on keskeisessä roolissa kestävyysongelmia ratkottaessa. Nämä ongelmat ovat globaaleja. Kiertotaloutta toteuttavien pakkausalan yritysten skaalautuminen onkin avain valtavan ekologisen ja taloudellisen potentiaalin hyödyntämiseen. Regulaatio on hyvin samansuuntaista kaikissa EU-maissa, mutta myös markkinan paikallistuntemus on tärkeää. Tässä toiminnallisessa kehitystehtävässä luodaan liiketoimintamuotoilun keinoin ja haastattelututkimuksen pohjalta kestävä arvolupaus, joka edesauttaa suomalaisten kiertotaloudessa toimivien pakkausalan yritysten skaalautumista Ranskan markkinoille. Taustalla on pakkausalan kiertotalousmurros sekä Ranskan markkinoilla tunnistettu potentiaali.

Työn teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta pääteemasta joita ovat liiketoiminta kiertotaloudessa, arvonmuodostus sekä B2B ostajan päätöksenteko kestävyystavoitteiden näkökulmasta. Tutkimus oli luonteeltaan toiminnallinen kehitystehtävä. Työni on tulevaisuuden ennakointia, jonka tavoitteena on tuottaa ehdotuksia ja tietoa valintojen tekemisen perustaksi. Lähetysmistapana on liiketoimintamuotoilu ja menetelminä benchmarking ja teemahaastattelut.

Työn tilaaja on Business Finland, joka edistää suomalaista innovaatiotoimintaa, vientiä ja investointeja, työkaluinaan rahoitus, sparraus, coachaaminen ja verkottaminen. Tutkimukseni kohteena olevat yritykset ovat mukana Business Finlandin Bio & Circular Finland -ohjelmassa, joka edustaa yhtä ajankohtaisista teemavalinnoista.

Tallennettuna: