Haku

Asiakaslähtöisyyden ja näyttöön perustuvan toiminnan toteutuminen omahoito-ohjauksessa: terveysmestarin itsearvio.

QR-koodi

Asiakaslähtöisyyden ja näyttöön perustuvan toiminnan toteutuminen omahoito-ohjauksessa: terveysmestarin itsearvio.

Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää asiakaslähtöisyyden ja näyttöön perustuvan toiminnan toteutumista terveysmestareiden tekemissä omahoito-ohjauksissa. Terveysmestari on Pihlajalinnan omistaman etäyksikön, Pohjola Terveysmestari -palvelun työntekijä, jonka vähimmäiskoulutusvaatimus on sairaanhoitajan ammattitutkinto. Terveysmestarit vastasivat opinnäytetyön viitekehyksessä tehtyyn itsearviointikyselyyn sähköisesti. Tavoitteena on tuottaa itsearviointitietoa, jota voi käyttää työn sisällön, sisäisten koulutusten ja henkilöstön johtamisen kehittämiseen. Tarkoituksena on myös tuottaa itsearviointi kysely, joka voidaan ottaa käyttöön myöhempää tarkoitusta varten. Opinnäytetyö toteutettiin osana SOTETIE- hanketta. Hanke tutkii ja kehittää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten ammatillista osaamista. Asiakaslähtöisyys ja näyttöön perustuva toiminta ovat tärkeitä käsitteitä SOTETIE- hankkeessa. Tässä opinnäytetyössä viitekehyksenä ovat käsitteet asiakaslähtöisyys ja näyttöön perustuva toiminta. Asiakaslähtöisyys ja näyttöön perustuva toiminta ovat osa sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen geneerisiä osaamistarpeita. Opinnäytetyön tuloksista selviää, että terveysmestarit huomioivat asiakaslähtöisyyttä ja näyttöön perustuvaa toimintaa hyvin antaessaan omahoito-ohjausta. Terveysmestarit kokivat, että aikaa hoidon tarpeen arvioinnille oli riittävästi, asiakkaan tilannetta kartoitettiin asiak-kanssa yhdessä ja oma osaaminen koettiin riittäväksi tilanteessa. Näyttöön perustuvaa tutkittua tietoa koettiin löytyvän hyvin, tiedon äärelle päästiin helposti ja sitä osattiin käyttää. Näyttöön perustuvaa toimintaa koettiin korostettavan enemmän koulutuksessa, kuin sitä korostetaan työelämässä. Näyttöön perustuvaa toimintaa on hyvä tuoda tutummaksi sosiaali- ja terveysalan palveluihin, jotta sen hyöty tulisi enemmän käytäntöön systemaattisemmin. Vastausvaihtoehdoista eniten työtyytyväisyyttä lisääväksi tekijäksi koettiin vuorovaikutustaidot ja oma ammatillinen osaaminen. Terveysmestarit kokivat tiedollisen tuen tärkeäksi tueksi työssään. Tiedollisella tuella tarkoitetaan ammatillista näyttöön perustuvaa tutkittua tietoa ja työstä suoriutumiseen tarvittavaa tietoa.

Avainsanat Asiakaslähtöisyys, näyttöön perustuva hoitotyö, etäpalvelut, itsehoito. Sivut 54 sivua ja liitteitä 8 sivua

Tallennettuna: