Haku

Sosiaalisen median markkinoinnin hyödyntäminen kansallisilla hevosvarustemarkkinoilla

QR-koodi

Sosiaalisen median markkinoinnin hyödyntäminen kansallisilla hevosvarustemarkkinoilla

Opinnäytetyö käsittelee sosiaalista mediaa työkaluna Suomessa toimivien hevosvarustemyymälöiden näkökulmasta. Työn tarkoituksena on kartoittaa, missä määrin yritykset sosiaalista mediaa käyttävät, ja millaisiin tarpeisiin sen käyttö vastaa. Kuluttajien näkökulmasta tavoitteena on kartoittaa hevosvarustekauppaan liittyvän kohderyhmän tarpeita ja toiveita yritysten sosiaalisen median käyttöön liittyen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii ruotsalaisomisteinen hevosvarusteita Suomeen jälleenmyyjille maahantuova Equality Line Ab.

Sosiaalinen media on kasvattanut räjähdysmäisesti suosiotaan osana ihmisten jokapäiväistä arkea viime vuosikymmenten aikana, ja luonnollisesti siitä on tullut myös yrityksille yleinen markkinointikanava. Tämä opinnäytetyö tarkastelee sosiaalista mediaa erityisesti pienten hevosvarustemyymälöiden näkökulmasta, mitkä ovat liikevaihdoltaan vuositasolla 200 000 euron luokkaa ja työllistävät tyypillisesti 1-10 henkilöä.

Osana opinnäytetyötä teetettiin Webropol-sovelluksen avulla kaksi anonyymisti vastattavaa kyselytutkimusta, joista toinen lähetettiin sähköpostilinkin kautta toimeksiantajan kanssa Suomessa toimiville jälleenmyyjille, ja toinen sosiaalisen median kautta kuluttajille.

Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että sosiaalinen media on arvokas työkalu Suomessa toimiville hevosvarustemyymälöille, ja sen käytön avulla näkyvyyden ja myynnin kasvattaminen kohderyhmän keskuudessa on todennäköistä. Kyselytutkimusten perusteella sekä kuluttajien että yrittäjien keskuudessa hevosvarustemyymälöiden sosiaalisen median käyttö koettiin hyvänä asiana. Kuluttajille suunnatun kyselyn vastausten perusteella 90 % hevosalan harrastajista ja ammattilaisista seuraa hevosvarustemyymälöitä sosiaalisessa mediassa, ja vastanneista 79 % on hankkinut myymälöiltä tuotteita sosiaalisen median markkinoinnin perusteella. Yrittäjille suunnattuun kyselyyn vastanneista yrityksistä jokaisella oli yksi tai useampi sosiaalisen median alusta käytössä, ja näistä Instagramia pidettiin kyselyn perusteella markkinoinnin kannalta tehokkaimpana työkaluna. Kyselyyn vastanneista yrityksistä 80 % oli tyytyväinen tai kohtalaisen tyytyväinen sosiaalisesta mediasta saamaansa hyötyyn, ja sen käyttö oli suurimmalla osalla vastanneista yrityksistä ammattimaisesti suunniteltua.

Tallennettuna: