Haku

”Itkeä saa sitten, kun jalka on poikki”: 0–6-vuotiaiden lasten vanhempien tunteiden säätelytaidot vanhempien kertomana

QR-koodi

”Itkeä saa sitten, kun jalka on poikki”: 0–6-vuotiaiden lasten vanhempien tunteiden säätelytaidot vanhempien kertomana

Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tieto 0–6-vuotiaiden lasten vanhempien tunteiden säätelytaidoista. Tavoitteena oli tarjota vertaistukea vanhemmille, sillä vanhemmat saattavat jäädä yksin omien tunteiden ja niiden säätelyn kanssa. Tutkimus tehtiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonhankinta tutkimukseen tehtiin Microsoftin Forms-kyselyä käyttäen. Kysely lähetettiin valitulle kohderyhmälle tekstiviestillä sekä kyselyn linkki laitettiin Instagramin Story-osioon, johon kohderyhmään sopivat käyttäjät pystyivät vastaamaan. Kohderyhmänä oli 0–6-vuotiaiden lasten vanhemmat. Kyselyyn saatiin 17 vastausta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tunnekasvatus, tunnesäätely, tunnetaidot ja vanhemmuus olivat tutkimuksen tietoperustan tärkeät käsitteet. Tietoperustassa tarkasteltiin tunteiden säätelytaitoa ja siihen vaikuttavia asioita, lapsuuden merkitystä, vanhemmuutta ja tunteiden säätelykeinoja. Työ sisältää aikaisempia tutkimuksia aiheesta sekä työssä esitetään koko tutkimusprosessin vaiheet sekä johtopäätökset ja tutkimustulokset. Tutkimuksen otanta oli hyvä ja vastaukset olivat monipuolisia. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että tunteiden säätelyä ei ollut opetettu juurikaan lapsuudessa ja tunteiden säätelytaitoa kehitettiin itsenäisesti, esimerkiksi lukemalla. Vireystilalla oli merkittävä vaikutus tunteiden säätelyyn, väsyneenä tunteiden säätely oli vaikeampaa kuin virkeänä. Vireystilan lisäksi stressi, murheet ja ylivireytyneisyys vaikutti kykyyn säädellä tunteita. Myös tunteiden tunnistamiseen ja ilmaisemiseen vaikutti vireystila ja stressi. Lisäksi tunteiden ilmaisemiseen ja tunnistamiseen vaikutti se, minkälainen tunne oli kyseessä, esimerkiksi ilon tunnetta oli helpompi ilmaista ja tunnistaa kuin vihan. Joitakin tunteita piti kaivaa toisen tunteen alta. Joskus tunteen ilmaisutapa saattoi antaa väärän kuvitelman koetusta tunteesta. Tunteiden säätelykeinot vaihtelivat, joillekin tunteiden säätelykeinona oli juoksulenkille lähtö ja toiselle mielikuvaharjoitukset. Tavoitteena oli kuitenkin rauhoittaa keho ja mieli, jotta tunteen säätely helpottui.

Tallennettuna: