Haku

Satuhieronta varhaiskasvatuksessa: varhaiskasvattajien näkökulmasta

QR-koodi

Satuhieronta varhaiskasvatuksessa: varhaiskasvattajien näkökulmasta

Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten satuhierontaa käytetään varhaiskasvatuksessa lasten voimauttamiseen ja miten ammattilaiset näkevät satuhierontatuokiot. Näitä kysymyksiä selvitettiin kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmällä, avoimin kysymyksin ja analyysin perusteella muodostettiin tietoperustaa satuhierontaoppaan tekemiseen varhaiskasvatuksen ammattilaisten käyttöön. Tällä tutkimuksella ei ollut tilaajaa, mutta satuhieronnasta tehdyn Webropol-kyselyn tulosten mukaan satuhieronta auttaa lapsia rauhoittumaan ja vahvistaa kasvattajan ja lapsen välisen luottamussuhteen luomisessa. Kyselyyn vastanneet kahdeksan varhaiskasvatuksen ammattilaista olivat käyttäneet menetelmää hyvin vaihtelevia määriä, mutta kaikki kahdeksan vastaajaa kokivat satuhieronnan olevan positiivinen kokemus niin itselle kuin lapsille. Negatiivisia kokemuksia menetelmän käytöstä ei vastausten perusteella ilmennyt. Opinnäytetyön kyselyn vastausten perusteella opinnäytetyöntekijä suunnitteli ja toteutti satuhierontaoppaan, johon hän kirjoitti itse kehittämiään satuhierontatarinoita kuusi kappaletta ja muutamia vinkkejä satuhierontojen toteuttamiseen liittyen. Satuhierontatarinoita on testattu pienimuotoisesti eräässä Uudellamaalla sijaitsevassa ensiopetusryhmässä. Tästä kokeilusta saatu palaute ryhmän toiselta opettajalta on muokannut satuhierontaoppaaseen kirjoitettujen tarinoiden sisältöä ja muotoa sekä satuhierontojen toteuttamiseen liittyviä oppaassa olevia ohjeita.

Tallennettuna: