Haku

Asiakasarvon tuottaminen päivittäistavarakaupassa

QR-koodi

Asiakasarvon tuottaminen päivittäistavarakaupassa

Tässä opinnäytetyössä keskityttiin asiakasarvoon päivittäistavarakaupan kontekstissa. Miten asiakasarvo näyttäytyy alalla ja miten sitä voidaan tuottaa lisää asiakkaille. Työn tavoitteena oli avata aiheeseen liittyviä termejä ja vastata tutkimuskysymyksiin niin teoriapohjan kuin teemahaastattelusta saadun aineiston pohjalta. Haastateltavana oli yksi Varsinais-Suomalainen K-kauppias, jolla on monen kymmenen vuoden kokemus kauppiaana ja yrittäjänä toimimisesta. Tutkimuskysymykset olivat; Mitä mahdollisuuksia ison ketjuliikkeen yksittäisellä kauppiaalla on vaikuttaa arvon tuottamiseen asiakkaalle, miten kauppias voi seurata ja hyödyntää asiakkaista kerättävää tietoa ja miten asiakasymmärrys muodostuu kaupan alalla ja miten sitä hyödynnetään. Laadullinen opinnäytetyö koostuu teoriaan perustuvasta tietopohjasta sekä teemahaastattelusta, joka valittiin työn tutkimusmenetelmäksi. Haastattelu toteutettiin sähköpostin välityksellä marraskuussa 2023. Haastattelu ja teoriaosuus yhdessä antavat selkeän ja tiiviin katsauksen aiheeseen. Teemahaastattelun kysymykset jaettiin kolmeen eri teemaan, jotka olivat; Asiakastiedon kerääminen, asiakasarvo Case-yrityksessä ja asiakasarvo Case-yrityksessä tulevaisuudessa. Vastauksien perusteella saatiin mielenkiintoisia tietoja kauppiaan näkökulmasta koskien asiakasarvon tuottamista päivittäistavarakaupassa. Aineistosta välittyi myös alan monipuolisuus ja kauppiaan mahdollisuudet vaikuttaa omalla toiminnallaan liiketoiminnan kehitykseen.

Tallennettuna: