Haku

Rajojen, päivärytmin ja unen vaikutus alle 3-vuotiaiden lasten kasvuun ja kehitykseen

QR-koodi

Rajojen, päivärytmin ja unen vaikutus alle 3-vuotiaiden lasten kasvuun ja kehitykseen

Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä vanhempien tietämystä lapselle asetetuista rajoista, päivärytmistä sekä unitottumuksista kasvattajien tietojen avulla. Vanhemmat saivat tietoa siitä, miten nämä asiat vaikuttivat lapsen kasvuun ja kehitykseen. Opinnäytetyö oli toteutettu toiminnallisena tutkimuksena eli kehittämisen tavoitteena oli luoda vanhemmille opas, joka käsittelee rajojen asettamista, päivärytmin tärkeyttä ja nukkumista alle 3-vuotiaalla lapsella kasvattajien haastatteluissa ilmi tulleiden asioiden avulla. Työn tutkimuskysymyksinä oli kaksi erilaista kysymystä, jotka olivat: miten huoltaja voi tukea kotona alle 3-vuotiaiden lasten kasvua ja kehitystä rajojen asettamisen, päivärytmin ja unen avulla sekä miten varhaiskasvatuksen ammattilaiset tukevat alle 3-vuotiaiden lasten kasvua ja kehitystä rajojen asettamisen, päivärytmin ja unen avulla varhaiskasvatuksessa? Toive opinnäytetyöhön tuli varhaiskasvatuksen puolelta, koska vanhemmat halusivat oppaan liittyen lapsen kasvuun ja kehitykseen vaikuttavista arkisista asioista. Aineiston keruun kannalta yhteistyötä oli vanhempien ja varhaiskasvattajien kanssa sekä työskentely oli erittäin työelämälähtöistä. Tekstissä tarkasteltiin varhaiskasvatuksen sisältöä kasvattajien ja pedagogisen toiminnan määrittelyn avulla. Tekstissä käsiteltiin myös päiväkodin ja kodin rutiineja rajojen asettamisen, päivärytmin ja nukkumisen näkökulmasta. Tutkimusmenetelminä toimi kaksi erilaista kyselylomakkeita sekä ryhmähaastattelu Ensimmäisessä kyselylomakkeessa kysyttiin vanhemmilta mielipiteitä siihen, mistä he halusivat oppaan kertovan. Kysely toteutettiin monivalintakysymyksen avulla ja lopussa oli yksi avoin kysymys lisätiedoille. Haastattelu toteutui ensimmäisen kyselyn jälkeen. Ryhmähaastatteluun osallistui kaksi varhaiskasvatusryhmää eri aikaan. Haastattelu toteutui teemahaastattelulla. Toinen kysely lähetettiin vanhemmille oppaan valmistuttua. Kyselyssä oli yksi avoin kysymys, johon vanhemmat saivat antaa palautetta oppaasta. Ensimmäiseen kyselyyn tuli yhteensä kaksikymmentä vastausta. Vastaukset riittivät hyvin siihen, mitkä aiheet valikoituivat oppaaseen. Vanhemmilla oli seitsemän vaihtoehtoa, joista he saivat valita kolme. Eniten ääniä sai rajojen asettaminen, toisiksi eniten ääniä nukkuminen ja kolmanneksi eniten ääniä päivärytmin tärkeys. Haastatteluista sai paljon laajaa tietoa liittyen varhaiskasvatuksessa ja kotona päteviin rajojen asettamiseen, päivärytmin tärkeyteen ja nukkumiseen. Opas koostui kasvattajien neuvoista ja tiedoista sekä oppaaseen oli mainittu myös kattavia lähteitä kunkin aiheen lopussa. Tuloksissa näkyy suuresti se, että kaikki oppaan aiheet vaikuttavat toisiinsa jollakin tapaa ja ne ovat erittäin tärkeitä alle 3-vuotiaan lapsen kasvulle ja kehitykselle. Opas on tarkoitettu vanhemmille ja kasvattajille nykyhetkeen sekä se kantaa myös pitkälle tulevaisuuteen.

Tallennettuna: