Haku

Harvialan kartanon hevospalveluiden kehittäminen

QR-koodi

Harvialan kartanon hevospalveluiden kehittäminen

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millaisia hevosalaan liittyviä liiketoimintamahdollisuuksia toimeksiantajan on mahdollista kehittää jo aiemmin hankkimalleen alueelle. Hevosalan liiketoimintaan valmiiksi soveltuvia rakennuksia ei toimipaikassa vielä ole, joten kyse oli ennalta suoritettavasta kartoituksesta ennen uudisrakentamisen aloittamista. Koska toimeksiantajan tarkoituksena on vuokrata osa liiketoiminnan tiloista yhteistyöyrittäjille, olennainen osa kehittämissuunnitelmaa oli selvittää myös alueen hevosalan ammattilaisten nykytilannetta.

Opinnäytetyön toimeksiantajana on Janakkalassa sijaitseva Harvialan kartano, joten opinnäytetyö oli käytännönläheinen sekä työelämälähtöinen tutkimus. Työ koostui tietoperustasta, kyselyn laatimisesta sekä vastausten analysoinnista. Pyrkimyksenä oli saada kattava käsitys alueen hevosenomistajien asiakasprofiilista, alueelta mahdollisesti puuttuvista hevosalan palveluista sekä hevosenomistajien määrittelemistä laatukriteereistä.

Aineistonkeruun pohjana toiminut kysely laadittiin kvantitatiivisten sekä kvalitatiivisten kysymysten yhdistelmänä. Kysely laadittiin Webropol-työkalun avulla jakaen julkista linkkiä Facebookin kautta. Vastauksia saatiin määräajassa 104 kappaletta, pääosin toimeksiantajan toimipaikan lähiympäristöstä.

Tulosten perusteella laadittiin asiakasprofiili, joka osaltaan on avuksi liitännäispalveluiden kehittämisessä etenkin, kun siihen lisätään ydinpalvelun muotoilun tueksi kuvaus, mitä seikkoja kuluttajat arvostavat. Kyselyn avulla saatiin kattavasti tietoa hevosenomistajan näkökulmasta siitä, millainen on hyvä täysihoitopalvelu ja mitä lisäpalveluja hevosenomistajat kaipaavat.

Kyselyn perusteella voitiin todeta, että alueelle kaivataan ratsastushallia sekä täysihoitopalvelun ostavien käyttöön, että ulkopuolisille vuokrattavaksi. Maneesin vuokraustoiminnot jakautuvat yksityisten harrastajien tarpeisiin sekä valmennusten ja kilpailuiden järjestämiseen. Myös maneesin yhteyteen rakennettava talli kiinnostaa alueen hevosenomistajia. Haasteena tulee olemaan palvelun hinnoittelu ja kannattavuus, sillä kyselyn perusteella hevosharrastukseen kuukausittain käytettävä summa asettaa omat rajoituksensa.

Tuloksista nousee esiin hevosenomistajien kiinnostus hevosen laadukkaan elämän järjestämiseen aivan perushoidosta lähtien. Oman hevosen hyvinvointia sekä harrastuksen mielekkyyttä halutaan tukea hankkimalla erilaisia palveluita, kuten kiireettömiä eläinlääkärin tutkimuksia, hevoshierontaa sekä muita kuntoutuspalveluita. Työn pohjalta on muodostettavissa käsitys, millaisia palvelupaketteja on mahdollista muotoilla sitten, kun tarvittavat tilat on rakennettu ja liiketoiminta voidaan aloittaa.

Avainsanat Asiakaslähtöisyys, liikeidea, hevostalous Sivut 28 sivua ja liitteitä 2 sivua

Tallennettuna: