Haku

Tukea ADHD-oireisten lasten toiminnanohjauksen, keskittymisen ja tunnesäätelyn haasteisiin – Opas neuropsykiatrisille valmentajille

QR-koodi

Tukea ADHD-oireisten lasten toiminnanohjauksen, keskittymisen ja tunnesäätelyn haasteisiin – Opas neuropsykiatrisille valmentajille

ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) on toimintakykyä haittaava neuropsykiatrinen häiriö, joka aiheuttaa haasteita arjen eri osa-alueille. ADHD-oireiden esiintyvyys ja diagnoosit ovat lisääntyneet viime vuosien aikana merkittävästi. Ennaltaehkäisevien toimien ja sopivien sekä riittävien tukikeinojen avulla voidaan oireita hallita, ja näin lisätä arjen sujuvuutta ja kokonaisvaltaista hyvinvointia niin yksilö- kuin perhetasolla. Tukikeinojen kirjo on laaja ja onkin tärkeää löytää juuri sopivat keinot lapsen arjen helpottamiseksi. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheen suunnittelussa ja siihen liittyvässä kyselyssä vastaajina olivat Keski-Uudenmaan neuropsykiatriset valmentajat. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää erilaisia keinoja ADHD-oireisten lasten toiminnanohjauksen, keskittymisen ja tunnesäätelyn tueksi ja koota opas neuropsykiatrisille valmentajille heidän työssään hyödynnettäväksi

Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, Keski-Uudenmaan neuropsykiatrisille valmentajille talvella 2023 toteutetusta kyselytutkimuksen tuloksista ja toiminnallisesta osuudesta, eli oppaasta. Teoriaosuudessa käsitellään ADHD:n oireita ja erilaisia hoito- ja tukimuotoja. Lisäksi avataan teorialähtöisen sisällönanalyysin perusteita, toiminnallisen opinnäytetyön piirteitä ja hyvän opasmateriaalin lähtökohtia. Teoriaosuus pohjautuu tutkittuun tietoon ja alan kirjallisuuteen. Oppaan rakentumisen pohjana hyödynnettiin opinnäytetyön tietoperustaa ja neuropsykiatrisille valmentajille toteutetun kyselyn tuloksia. Kyselylomake lähetettiin 28 neuropsykiatriselle valmentajalle ja vastauksia saatiin neljä kappaletta. Aineisto analysoitiin hyödyntäen teorialähtöistä sisällönanalyysia. Opas toteutettiin Canva-suunnittelutyökalun avulla ja kuvalähteinä käytettiin Papunetin kuvapankin ja MIELI Suomen mielenterveys ry:n kuvia.

Tutkimustulokset myötäilivät olemassa olevaa tutkittua tietoa, joskin vastausmäärä jäi odotettua pienemmäksi. Toiminnanohjaksen tukemiseen liittyen esiin nousivat aikuisen toiminnan ja tuen merkitys, arjen strukturointi sekä erilaiset ajan hahmottamista tukevat välineet. Keskittymisen tukemisessa merkittävänä nähtiin ennakointi, erilaiset rauhoittumisen keinot, aikuisen toiminta ja ymmärrys sekä välineelliset keinot ja palkitseminen. Tunnesäätelyn tukemisen menetelminä esiin nousivat välineelliset keinot, erilaiset harjoitteet ja toiminnalliset keinot sekä aikuisen tuki ja ADHD-hoidon tasapaino.

Tallennettuna: