Haku

Virtuaalitiimien johtaminen

QR-koodi

Virtuaalitiimien johtaminen

Opinnäytetyö käsittelee virtuaali- ja hybriditiimien johtamista ja tarjoaa tiiviissä muodossa teoriapohjan virtuaali- ja hybriditiimien johtamiseen, toiminnan tehostamiseen ja tiimin jäsenten tukemiseen. Opinnäytetyö on käytännön opas aloittavalle esihenkilöille, mutta myös pidempään esihenkilötyötätehneille henkilöille, jotka ovat halukkaita tutkimaan omaa osaamistaan ja haastamaan totutut työ- ja toimintamallinsa.

Työn ensimmäisessä osassa esitellään virtuaali- ja hybriditiimien määritelmä ja ominaispiirteet sekä tuodaan esille virtuaalitiimien johtamisen haasteita, mutta myös mahdollisuuksia.

Toinen osa keskittyy tiiminen johtamiseen erityisesti valmentavan johtamisen keinoin. Toisessa osassa esitellään motivaatioon, työhyvinvointiin ja sitoutuneisuuteen vaikuttavia eri osatekijöitä kuten autonomian tunnetta, kyvykkyyttä, innostusta, kommunikaatiota, psykologisen turvallisuuden käsitettä, palautetta ja itseohjautuvuutta ja mitä mahdollisuuksia esihenkilöllä on vaikuttaa niihin.

Opinnäytetyön kolmannessa osassa esitellään tapausesimerkkejä, jotka tarkastelevat luottamuksen ja erilaisten johtamiskokemusten vaikutuksia työmotivaatioon ja työssä jaksamiseen. Lopuksi esimerkkien tärkeimmät opit kootaan yhteen muistuttamaan hyvistä ja huonoista toimintatavoista.

Neljännessä osassa annetaan käytännön suosituksia aloittaville esimiehille. Työssä annetaan suosituksia muun muassa tiimin viestintäkulttuurin ja pelisääntöjen luomiseen, motivaation vahvistamiseen, alaisten ja tiimityön yhteistyötaitojen tukemiseen, luottamuksen rakentamiseen ja ylläpitämiseen monipaikkaisissa työympäristöissä.

Työ päättyy yhteenvedolla, jossa tiivistetään yhteen opinnäytetyön keskeiset löydökset ja suositukset.

Opinnäytetyön tavoitteena on toimia oppaana ja tarjota käytännön työkalut ja ohjeita virtuaalitiimien johtajille ja jäsenille, jotta he voivat menestyksekkäästi toimia monipuolisissa monipaikkaisissa työympäristöissä toimialasta riippumatta.

Tallennettuna: