Haku

Osto- ja myyntireskontra pilvipalvelimella : Case: Palvelun hankintaprosessi XParts Oy:ssä

QR-koodi

Osto- ja myyntireskontra pilvipalvelimella : Case: Palvelun hankintaprosessi XParts Oy:ssä

Kun yritys siirtää taloushallinnon prosessejaan järjestelmiin ja ohjelmistoihin,ei kyseessä koskaan ole yksinkertainen projekti. Projekti on aikaa vievä ja huomioon on otettava monia tekijöitä, jotka vaikuttavat projektin kulkuun. Varsinkin kun prosesseja siirretään taloushallinnon pilvipalveluihin eli Internetin palvelimelle, on otettava huomioon entistä enemmän asioita tietoturvallisuudesta raportoinnin oikeellisuuteen.

XParts Oy on kangasalalainen autojen varaosiin ja varusteisiin keskittynyt pienyritys, jossa on meneillään sukupolvenvaihdos. Aiemmin kaikki kirjanpito mukaan lukien myynti- ja ostoreskontra on ulkoistettu yksityiselle kirjanpitäjälle eikä varaston saldoista ole juurikaan pidetty kirjaa yrittäjän oman pään sisältämää dataa lukuun ottamatta. Opinnäytetyön tarkoituksena on seurata hankintaprosessin etenemistä XParts Oy:ssä ja samalla avata sähköisen ja digitaalisen taloushallinnon palveluita pilvessä.

Hankintaprosessia sekä taloushallinnon pilvipalveluita tutkitaan ensisijaisesti alan kirjallisuuden avulla sekä tehdyistä haastatteluista saatuja tietoja soveltaen. Lähteinä on käytetty myös lehti- ja verkkojulkaisuja.

Opinnäytetyö selventää XParts Oy:n taloushallinnon pilvipalvelun hankintaprosessin alusta loppuun, hankinnan harkinnasta palvelun tuotantoon,tuotannon kehittämiseen ja mahdollisiin jatkotoimenpiteisiin asti. Työ selvittää myös pilvipalveluiden sekä sähköisen ja digitaalisen taloushallinnon toimintaperiaatteet.

Tallennettuna: