Haku

Avoimen datan mahdollisuudet matkailuyritysten liiketoiminnalle

QR-koodi

Avoimen datan mahdollisuudet matkailuyritysten liiketoiminnalle

Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Hämeen ammattikorkeakoulun älykkäät palvelut -tutkimusyksikkö. Sen tehtävänä on kehittää digitaalisuuden käyttöä palveluliiketoiminnassa sekä tuottaa yhteistoimintaverkoston kanssa soveltavaa tutkimusta ja aluekehitysaktiviteetteja alueen tarpeisiin. Tämän vuoksi myös avoimen datan tuntemus on yksi merkittävistä tutkimusyksikön tarpeista.

Työn tarkoituksena oli selvittää avoimen datan mahdollisuuksia matkailuyritysten liiketoiminnan kehittämisessä. Opinnäytetyö toteutettiin myös niin, että se voisi toimia oppaana yrityksille, jotka haluavat tutustua laajemmin avoimen dataan.

Opinnäytetyössä käytettiin avoimen datan julkaisuista sekä internetlähteistä saatua teoriatietoa. Tietoa oli saatavilla kohtuullisesti, mutta koska ilmiö on verrattain tuore, aiempia tutkimuksia ei ole julkaistu vielä kovin paljon, varsinkaan koskien yrityksiä avoimen datan hyödyntäjinä. Tutkimusosuuden aineisto kerättiin matkailualan sekä avoimen datan asiantuntijoille suunnatuilla teemahaastatteluilla.

Tutkimuksessa selvisi, että matkailuyritykset eivät vielä hyödynnä digitalisaation mukana tuomia mahdollisuuksia tehokkaasti. Dataa ei kerätä omista toiminnoista riittävän tehokkaasti eikä sitä hyödynnetä riittävän hyvin. Matkailuyrityksissä avoimen datan käyttö on vielä hyvin alkutekijöissään, vaikka sillä voitaisiin saavuttaa merkittäviä hyötyjä. Suurin havaittu yksittäinen syy tälle on resurssipula, sillä matkailuyritykset ovat usein kooltaan hyvin pieniä, eikä yrittäjillä riitä resurssit muuhun kuin ydinliiketoiminnan ylläpitoon. Suomessa kuitenkin on olemassa kaikki edellytykset avoimen datan hyödyntämiselle myös liiketoiminnassa: avointa dataa on saatavilla ja sen käyttöä tukevia toimia on käynnistetty laajasti.

Tallennettuna: