Haku

Ruokahävikin vähentäminen naapurustojen sosiaalisen median Nappi Naapurin avulla

QR-koodi

Ruokahävikin vähentäminen naapurustojen sosiaalisen median Nappi Naapurin avulla

Opinnäytetyössä selvitettiin ruokahävikin vähentämismahdollisuuksia uuden naapurustojen sosiaalisen median Nappi Naapurin avulla suomalaisissa kotitalouksissa, elintarvikeliikkeissä ja kunnallisissa sekä yksityisissä ruokapalveluissa. Työn toimeksiantaja on Nappi Naapurin suunnittelusta ja toteuttamisesta vastaava Yhteismaa ry.

Työn teoriaosuudessa on tietoa mm. ruokahävikistä suomalaisessa elintarvikeketjussa, ruokahävikin ympäristövaikutuksista Suomessa ja maailmalla. Teoriaosuudessa pohdittiin myös Nappi Naapurin mahdollisuuksia ja haasteita ruokahävikin torjujana suomalaisessa ruokaketjussa. Tutkimus tehtiin kahtena eri kyselynä; toinen lähetettiin 299 ruokapalvelupäälliköille, ja toinen suunnattiin elintarvikeliikkeille.

Kiinnostusta ruokahävikin vähentämiseen Nappi Naapurin avulla on kunnallisissa ruokapalveluissa jonkin verran. Vastauksia kertyi 98 kappaletta, ja kyselyn vastausprosentti on 32,8 prosenttia. Ruokahävikin vähentämistä pidettiin yleisesti erittäin tärkeänä ja ajankohtaisena asiana. Enemmistö vastaajista suhtautui hävikin vähentämiseen palvelun avulla myönteisesti, ja osa vastaajista arvioi voivansa vähentää tarjoiluhävikkiä palvelun avulla. Useissa kyselyyn osallistuneissa ruokapalveluissa tarjoiluhävikkiä muodostuu niin vähän, että tarjoiluhävikin vähentämiselle Nappi Naapurin avulla ei ole tarvetta. Palvelusta kiinnostuneimmat jättivät yhteystietonsa Yhteismaa ry:lle myöhempää yhteydenottoa varten.

Elintarvikeliikeketjuille lähetettyjen sähköpostikyselyjen mukaan koettiin, että Nappi Naapurin käytölle ei ole tarvetta tällä hetkellä. Ruokahävikin torjunta hoidetaan muita keinoja käyttäen. 25:lle luomu- tai pienelintarvi-keliikkeelle lähetettyyn kyselyyn ei tullut yhtään vastausta. Kiinnostusta hävikin vähentämiseen Nappi Naapurin avulla ei elintarvikeliikkeistä tällä hetkellä löydy. Ehkä käyttöä palvelulle löytyy myöhemmin palvelun tultua suurelle yleisölle ja liikkeille tutuksi.

Tallennettuna: