Haku

Asiakkuustyö ja asiakasymmärrys pelastustoimessa

QR-koodi
Finna-arvio

Asiakkuustyö ja asiakasymmärrys pelastustoimessa

Tietoa pelastustoimen asiakkuustyöstä ja asiakasymmärryksestä kerättiin Pelastustoimen ja siviilivalmiuden suorituskyky ja suunnitteluperusteet -hankkeessa asiantuntijakeskustelujen, haastattelujen sekä kyselyjen avulla.

Yhteistä ymmärrystä pelastustoimen asiakkuustyöstä lähdettiin rakentamaan asiakkuustyöhön liittyvien käsitteiden määrittelyn kautta. Pelastustoimen asiakkuustyön nykytilaa selvitettiin aluehallintovirastojen Pelastustoimi ja varautuminen -vastuualueiden haastattelujen sekä pelastuslaitosten asiakkuuskyselyn kautta.

Asiakaslähtöinen ajattelu ja toiminta eivät ole enää vieraita pelastustoimen toimijoille. Etenkin pelastuslaitoksilla on tahtoa toimia asiakaslähtöisemmin. Asiakkuustyössä tarvittavia kyvykkyyksiä ja asiakkuusajattelua tulee kehittää. Pelastustoimen sisäisessä yhteistyössä ja vuorovaikutuksessa on kehitettävää. On kiinnitettävä huomiota myös henkilöstökokemukseen, sillä vain hyvinvoiva henkilöstö pystyy tuottamaan positiivista asiakaskokemusta. Lisäksi pelastustoimen eri toimijoiden rooleja tulee selkiyttää.

Keskeisimmät tunnistetut kehityskohteet liittyvät pelastustoimen asiakkuuksien johtamiseen, valtakunnallisen asiakaspalautetoiminnan kehittämiseen, väestötason asiakkuustietojen keräämiseen, osallisuuden edistämiseen sekä asiakkuustyössä tarvittavien kyvykkyyksien tukemiseen ja edistämiseen.

Pelastustoimen ja siviilivalmiuden suorituskyky ja suunnitteluperusteet -hankkeen julkaisut:

<a href="http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-324-576-1">Pelastustoimen ja siviilivalmiuden suorituskyky ja suunnitteluperusteet -hanke : Yhteenvetoraportti</a> <a href="http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-324-634-8">Pelastustoimen ja siviilivalmiuden toimintaympäristöanalyysi</a> <a href="http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-324-580-8">Onnettomuusennusteiden hyödyntäminen pelastustoimessa</a> <a href="http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-324-584-6">Pelastustoimen tietoperustan päivittäminen ja uudistaminen</a> <a href="http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-324-588-4">Asiakkuustyö ja asiakasymmärrys pelastustoimessa</a> <a href="http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-324-592-1">Kuka auttaa harvaan asutuilla alueilla ja maaseudulla? : Lisää ymmärrystä ja ratkaisuja pelastustoimelle</a> <a href="http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-324-596-9">Pelastustoiminnan suorituskykyvaatimukset</a> <a href="http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-324-600-3">Onnettomuuksien ehkäisyn suorituskyky suhteessa suorituskykyvaatimuksiin</a> <a href="http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-324-604-1">Pelastustoimen rooli alueellisen varautumisen yhteistyössä ja väestönsuojelun suorituskyvyt</a> <a href="http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-324-608-9">Ennakoiva talous- ja henkilöstösuunnittelu – pelastustoimen suorituskyvyn perusta</a> <a href="http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-324-612-6">Pelastustoimen väestökysely ja -segmentointi : Pelastustoimen ja siviilivalmiuden suorituskyky ja suunnitteluperusteet -hankkeen loppuraportin osajulkaisu</a>

Tallennettuna: