Haku

Meriliikenteen vaihtoehtoisten polttoaineiden markkinoiden kehitys ja vaikutukset Suomeen suuntautuvan meriliikenteen kustannuksiin : FuelEU Maritimen ja päästökaupan vaikutukset meriliikenteen polttoainevaihtoehtoihin

QR-koodi
Finna-arvio

Meriliikenteen vaihtoehtoisten polttoaineiden markkinoiden kehitys ja vaikutukset Suomeen suuntautuvan meriliikenteen kustannuksiin : FuelEU Maritimen ja päästökaupan vaikutukset meriliikenteen polttoainevaihtoehtoihin

Työssä arvioitiin FuelEU Maritimen ja päästökaupan vaikutusta meriliikenteen polttoaineiden markkinoiden kehitykseen Euroopassa ja Suomessa. Meriliikennealan toimijat panostavat polttoainejoustavuuteen, jotta useita eri vaihtoehtoja voitaisiin käyttää tulevaisuudessa. Polttoainevalintojen täytyy olla Suomessa samansuuntaisia kuin globaaleilla toimijoilla, jotta alusten käytettävyys ja jälleenmyyntiarvo säilyisivät. LNG on mahdollinen väliratkaisu olemassaolevan infrastruktuurin, meriliikenteessä yleistyneen käytön sekä synteettisiin vaihtoehtoihin verrattuna matalamman kustannustason ansiosta, kun huomioidaan myös päästöoikeuksien hinta.

Synteettisten polttoaineiden tuotantokustannusten ja päästöoikeuksien hintakehitysarvioihin perustuen polttoaineiden käytön kustannustason on arvioitu nousevan 35–40 % 2030 mennessä ja 70–90 % 2040 mennessä, kun arviossa käytetään fossiilisten polttoaineiden keskimääräistä hintatasoa vuosina 2019–2022. Suhteutettuna nykyhetken (kevät 2022) korkeisiin polttoainehintoihin, on polttoaineiden kustannustason nousu arviolta 30 % vuoteen 2030 mennessä ja 30–40 % vuoteen 2040 mennessä.

Selvitys perustuu pääosin tekijöiden laskelmiin sekä meriliikennealan toimijoiden haastatteluihin. Selvityksen suositukset ovat tekijöiden omia, eivätkä välttämättä edusta liikenne- ja viestintäministeriön kantaa.

Tallennettuna: