Haku

Liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfra : Kansallisen ohjelman seuranta 2022

QR-koodi
Finna-arvio

Liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfra : Kansallisen ohjelman seuranta 2022

Suomen kansallisen jakeluinfraohjelman (2017) tavoitteena on, että Suomessa olisi noin 20 000 sähköautoa vuonna 2020 ja vähintään 250 000 sähköautoa vuonna 2030. Julkisia latauspisteitä olisi vähintään 2 000 kappaletta vuonna 2020 ja 25 000 kappaletta vuonna 2030. Kaasukäyttöisiä autoja tulisi olla vähintään 5 000 autoa vuonna 2020 ja 50 000 autoa vuonna 2030. Liikennekaasun jakeluasemia olisi noin 50 kappaletta vuonna 2020. Vedyn jakeluasemia olisi vuonna 2030 noin 20 kappaletta. Sähkön ja kaasun osalta tavoitteita on huomattavasti tiukennettu vuonna 2021 valmistuneessa Fossiilittoman liikenteen tiekartassa.

Seurannan perusteella voidaan sanoa, että vuodelle 2020 asetetut tavoitteet on suurelta osin saavutettu, ja osin myös ylitetty. Vuodelle 2030 (vuonna 2017) asetetut tavoitteet tullaan mitä todennäköisemmin myös ylittämään sähkön, mutta ei välttämättä kaasun osalta. Vedyn osalta tavoitteiden saavuttaminen näyttää epävarmalta.

Merenkulun tavoitteena on, että merenkulun kasvihuonekaasupäästöt vähenisivät vuoteen 2050 mennessä 40 %. Lentoliikenteen tavoitteena on vähintään 40 prosentin uusiutuvien tai muiden päästöjä vähentävien ratkaisuiden osuus vuonna 2050. Myös näitä tavoitteita on vuoden 2017 jälkeen tiukennettu. Koska tavoitevuodet ovat näiden liikennemuotojen osalta vielä kaukana eikä välitavoitteita ole, on vaikea sanoa, ollaanko tavoitteita saavuttamassa vaiko ei.

Tallennettuna: