Haku

Sosiaalinen media viranomaisten onnettomuus- ja kriisiviestinnässä

QR-koodi
Finna-arvio

Sosiaalinen media viranomaisten onnettomuus- ja kriisiviestinnässä

Selvityksessä tarkastellaan, miten sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää kriiseihin ja onnettomuuksiin liittyvässä viestinnässä. Viranomaisten someviestintä voidaan jakaa kriisin elinkaarta mukaillen sosiaalisen median hyödyntämiseen ennen kriisiä, kriisin aikana ja sen jälkeen. Kriiseihin valmistautumisessa olennaisia asioita ovat someviestinnän suunnittelu, yleisösuhteen rakentaminen ja saavutettavuuden varmistaminen. Kriisinaikaisessa someviestinnässä tarvitaan yhteistyöverkostoja, mediaekosysteemissä luovimista, kykyä vastustaa informaatiovaikuttamista ja valmiutta hyödyntää tekoälyä. Kriisinjälkeisessä someviestinnässä keskeisiksi tavoitteiksi nousevat luottamuksen rakentaminen ja kriiseistä oppiminen. Selvitys sisältää seitsemän kehittämissuositusta: 1. Sosiaalista mediaa hyödynnetään osana viranomaisten strategista viestintää ja johtamista. 2. Sosiaalisen median hyödyntäminen edellyttää riittävää resursointia. 3. Valmius sosiaalisen median hyödyntämiseen varmistetaan jo ennen kriisejä. 4. Sosiaalinen media on tiedotuskanava ja tilannekuvan täydentäjä koko kriisin elinkaaren ajan. 5. Sosiaalinen media on yksi viranomaisten kriisi- ja onnettomuustilanteiden jälkihoidon ympäristöistä. 6. Viranomaiset hyödyntävät tekoälyä kriisi- ja onnettomuusviestinnässä. 7. Viranomaiset vahvistavat toimintaansa sosiaalisen median verkostoissa.

Tallennettuna: