Haku

Diginatiiveja vai digimuukalaisia? : Suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden digitaaliset valmiudet

QR-koodi
Finna-arvio

Diginatiiveja vai digimuukalaisia? : Suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden digitaaliset valmiudet

Artikkelissa tarkastellaan suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden digitaalisia opiskeluvalmiuksia Eurostudent VIII -tutkimushankkeessa kerätyn aineiston pohjalta. Kyselyaineiston analyysillä pyritään kartoittamaan korkeakouluopiskelijoiden digitaalisia opiskeluvalmiuksia ja niiden yhteyttä opintojen etenemiseen ja opiskelumotivaatioon, ja tarkastellaan opintojen ohjauksen ja tuen riittävyyttä. Lisäksi artikkelissa keskustellaan tuloksista aikaisemman kirjallisuuden ja tutkimusten valossa.

Tutkimuksen kysely toteutettiin Suomessa keväällä 2022 verkkokyselynä. Otokseen valikoitui noin 25 000 korkeakouluopiskelijaa. Tässä työssä käytetty aineisto koostui 6 837 opiskelijan vastauksista. Tutkimuksen aineiston analysoinnissa käytetään sekä tilastotieteen kuvailevia menetelmiä että tilastollista mallintamista.

Tulosten perusteella voidaan todeta, että yli 40-vuotiailla opiskelijoilla, naisilla sekä kansainvälisillä tutkinto-opiskelijoilla oli suurempi riski kokea digitaaliset opiskeluvalmiutensa riittämättömiksi. Hyvät opiskeluolosuhteet pienensivät riskiä, jossa merkitseväksi tekijäksi nousi etä- ja lähiopetuksen määrä. Vähiten tyytyväisiä oltiin verkossa tapahtuvaan opintoneuvontaan.

Pandemialla on ollut suurin negatiivinen vaikutus ammattikorkeakoulujen päivätoteutuksen opiskelijoiden opintojen suoritusaikaan. Pandemia on vaikuttanut kielteisimmin opiskelumotivaatioon ja opetuksen laatuun. Tutkintotyypistä ja toteutustavasta riippumatta opiskelijat toivoivat etäopetuksen määrän vähentämistä.

Tallennettuna: