Haku

Yliopisto-opintoihin kiinnittymisen häiriötekijät ja opetuksen saavutettavuus eri koulutusaloilla

QR-koodi
Finna-arvio

Yliopisto-opintoihin kiinnittymisen häiriötekijät ja opetuksen saavutettavuus eri koulutusaloilla

Tutkimuksessa tarkastellaan yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä opiskelun hidasteista ja häiriötekijöistä covid-19-pandemian hiipumisvaiheessa keväällä 2022. Aihetta tarkastellaan opintoihin kiinnittymisen ja koulutuksen saavutettavuuden käsitteiden kautta. Tutkimuksessa vertaillaan opiskelun etenemisen vaikeuksia opintojen eri vaiheissa, eri koulutusaloilla sekä ennen ja jälkeen koronaviruspandemian. Monimenetelmällisen tutkimuksen aineistoina ovat Eurostudent VIII -tiedonkeruu (N=3 254) sekä kauppatieteiden opiskelijoilta eläytymismenetelmällä kerätty tarina-aineisto (N=116).

Tulosten perusteella yliopisto-opiskelijoiden opintoja häiritsevät erityisesti opintojen vaativuuteen, opiskeluvalmiuksiin ja opiskelumotivaatioon liittyvät ongelmat. Puutteellisen opiskelumotivaation maininnat ovat kasvaneet erityisesti yli kolme vuotta opiskelleiden joukossa. Opiskelumotivaatio on vahvin käytännönläheistä harjoittelua sisältävillä professioaloilla ja heikoin tieto- ja viestintätekniikan opiskelijoilla. Opintojen vaativuus häiritsee erityisesti opettajankoulutuksessa ja oikeustieteissä opiskelevia. Puutteellisia digitaalisiin välineisiin liittyviä opiskeluvalmiuksia havaittiin humanististen ja kasvatusalojen opiskelijoilla. Opetushenkilökunnan toimintaan liittyviä ongelmia mainitsivat erityisesti oikeustieteiden, tieto- ja viestintätekniikan ja yhteiskuntatieteiden opiskelijat.

Tallennettuna: