Haku

Högklassig grundläggande konstundervisning : Strategiska mål och strategiska kvalitetsindikatorer för den grundläggande konstundervisningen

QR-koodi
Finna-arvio

Högklassig grundläggande konstundervisning : Strategiska mål och strategiska kvalitetsindikatorer för den grundläggande konstundervisningen

Kvalitetsarbetet på strategisk nivå inom den grundläggande konstundervisningen är en del av det mer omfattande kvalitetsarbetet inom branschen samt av den kontinuerliga utvecklingen, och det byggs upp som ett kontinuum för att stärka kunskapsunderlaget för utbildningsformen.

De strategiska målen för den grundläggande konstundervisningen fastställer enhetliga riktlinjer för kvalitetshanteringen och ledningen av utbildningsformen. Med hjälp av dem stöds branschen i ett kontinuerligt, långsiktigt stärkande och utveckling av kvaliteten i en föränderlig verksamhetsmiljö. En gemensam uppfattning om kvaliteten och utvärderingen av den stärker den kompetens som utbildningsformen ger, främjar samarbetet mellan aktörerna, ökar genomslagskraften hos och kännedomen om utbildningsformen samt skapar förutsättningar för ökad forskningsinformation om den grundläggande konstundervisningen och kunskapsbaserad ledning.

Centrala, mätbara kvalitetsindikatorer har härletts ur de strategiska målen för den grund-läggande konstundervisningen. Dessutom har man beskrivit befintliga centrala riksomfattande datainsamlingar och identifierat informationsbehoven. Vidare har man skissat upp en modell för systematisk datainsamling. De strategiska indikatorerna och en systematisk mätning av dem lyfter fram utvecklingens riktningar och ger information om hur den eftersträvade kvaliteten förverkligas i den grundläggande konstundervisningen. Genom att identifiera, utvärdera och utveckla kvaliteten inom den grundläggande konstundervisningen tryggas och möjliggörs verksamhetsförutsättningarna för det finländska kultur- och konstfältet nu och i framtiden.

Tallennettuna: