Haku

Koulusegregaation vähentämiseen tähtäävän hanketyön keskeiset tulokset ja parhaat käytännöt 2022–2023

QR-koodi
Finna-arvio

Koulusegregaation vähentämiseen tähtäävän hanketyön keskeiset tulokset ja parhaat käytännöt 2022–2023

Opetus- ja kulttuuriministeriö julisti kesäkuussa 2021 haettavaksi valtion erityisavustuksen koulusegregaation vähentämistä koskevaan työhön vuosille 2021–2023. Avustus oli tarkoitettu koulusegregaation vähentämisen kannalta olennaisen kaupunkisuunnittelun, hallinnonalojen välisen yhteistyön ja koordinaation kehittämiseen ja vahvistamiseen kuntien ja kaupunkien sisällä, sekä niiden välillä. Tähän selvitykseen on koottu yhteenveto siitä työstä, joita rahoitusta saaneissa kunnissa ja kaupungeissa on tehty rahoituskauden aikana. Selvitystä varten toteutettiin kolme erilaista tiedonkeruuta, joiden kohderyhmänä oli erityisavustuksen avulla perustettujen hankkeiden henkilöstö ja muut keskeiset virkahenkilöt.

Kaikkien tulosten perusteella tärkeimmät alueet koulusegregaation ennalta­ehkäisemiseen ja vähentämiseen tähtäävässä työssä ovat jaettu ymmärrys siitä, mitä segregaatiolla tarkoitetaan, sekä poikkihallinnollinen lähestymistapa aihepiiriin. Tämän lisäksi tuloksissa korostui pitkäjänteinen työ eriytymiskehityksen vähentämisen ja ennaltaehkäisyn parissa, joka vaatii ajan lisäksi eri hallinnonalojen jakamia yhteisiä tavoitteita. Segregaation vähentämiseksi ja koulusegregaation torjumiseksi tarvitaan monipuolisia toimenpiteitä, jotka kohdistuvat esimerkiksi oppilaaksiottoalueisiin, kaupunkirakenteeseen, hallinnonalojen väliseen yhteistyöhön ja tiedon hyödyntämiseen.

Tallennettuna: