Haku

Valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistaminen 2020-luvulla : Väliraportti

QR-koodi
Finna-arvio

Valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistaminen 2020-luvulla : Väliraportti

Hankkeen tavoitteena on koota valtionhallinnon käyntiasiointi julkisen hallinnon yhteisiin asiakaspalvelupisteisiin ja vähentää valtionhallinnon toimistotilaa muun muassa edistämällä virastojen ja laitosten siirtymistä yhteiskäyttöisiin toimistotiloihin. Uudistuksen elinkaareksi on arvioitu kuluva vuosikymmen ja hankkeen ensimmäinen vaihe asetettiin ajalle 24.2.2021-31.1.2024. Väliraportissa käsitellään hankkeen ensimmäisen vaiheen tuloksia ja todetaan, että asettamispäätökseen kirjatut tavoitteet ja tehtävät ovat toteutuneet hyvin ja hanke on edennyt toimeenpanosuunnitelman mukaisesti. Hankkeessa on laadittu yhteisten työympäristöjen konseptikokonaisuus, joka ohjaa toimitilahankkeiden suunnittelua ja toimeenpanoa ja varmistaa, että aiemmin toteutettujen toimitilahankkeiden opit siirtyvät toimitilahankkeesta toiseen. Uudistus on käynnistetty kolmen maakunnan alueella ja ensimmäisiä toteutuksia ovat olleet Lappeenrannan, Joensuun ja Lahden virastotalot. Ensimmäisten yhteisten työympäristöjen onnistumista on selvitetty eri menetelmin asiakkailta ja työntekijöiltä. Ensimmäisessä vaiheessa on linjattu myös julkisen hallinnon strategiassa todetun valtion asiakaspalvelutoiminnan tehtävistä ja vastuutahosta. Raportissa tehdään useita jatkoehdotuksia, joiden perusteella uudistuksen toimeenpanoa jatketaan hankkeen toisessa vaiheessa (2024-2026)

Tallennettuna: