Haku

Liikunnan edistäminen kunnissa 2010–2014: Seurantaraportti

QR-koodi

Liikunnan edistäminen kunnissa 2010–2014: Seurantaraportti

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on kehittänyt vertailukelpoisia tunnuslukuja kuntien liikunnanedistämistoiminnasta, sen kehittämisestä ja edellytysten luomisesta (liikuntalaki 2§) vuodesta 2010 lähtien. Kehittämis- ja tutkimustyön tuloksena on luotu kuntien käyttöön työkalu, TEAviisari, liikunnanedistämistoiminnan kehittämisen tueksi. Tietojen päivittäminen tapahtuu säännöllisillä tiedonkeruilla suoraan kunnista sekä tilastoista ja muista tietokannoista. Tässä raportissa kuvataan liikunnan edistämisen kehitystä koko maassa vuosina 2010–2014. Lisäksi tarkastellaan tarkemmin uusimman tiedonkeruun tuloksia vuodelta 2014.

Tiedot on kerätty keväällä vuonna 2014 kuntien liikunnasta vastaavilta viranhaltijoilta. Tiedonkeruulomake lähetettiin kaikkiin Suomen kuntiin (320 kuntaa). Syyskuuhun 2014 mennessä tiedot saatiin 249 (78 %) kunnasta. Tiedonkeruulomakkeen lisäksi liikuntapaikkoihin liittyviä tietoja kerättiin valtakunnallisesta liikunnan paikkatietojärjestelmästä sekä Tilastokeskuksen tiedoista.

Liikunnasta vastaavat luottamushenkilöorganisaatiot olivat kunnissa moninaisia, sivistyslautakunta tai vastaava oli yleisin. Tuloksia tarkastellaan kuudesta näkökulmasta terveydenedistämisaktiivisuuden tulkintakehyksen avulla. Näkökulmia ovat kunnan sitoutuminen, johtaminen, seuranta ja arviointi, käytössä olevat voimavarat, osallisuus sekä väestön liikunnan edistämisen ydintoiminnat.

Sitoutuminen: Liikunnan edistämiseen liittyvä strateginen suunnittelu oli yleistynyt sekä koko kunnan että eri hallinnonalojen asiakirjoissa. Kuntastrategioista 63 prosenttiin oli nostettu kuntalaisten liikunnan edistäminen. Kansallisia liikunnan edistämiseen liittyviä ohjelmia ja suosituksia oli hyödynnetty harvoin sekä liikunnan edistämisestä vastaavassa luottamushenkilöhallinnossa että työryhmissä. Neljäsosalla vastaajista ei ollut tietoa hyvinvointikertomuksen laatimisesta tai sitä ei ollut tehty. Alle puoleen kuntien hyvinvointikertomuksia sisältyi kuvaus kuntalaisten liikunta-aktiivisuudesta.

Johtaminen: Yli puolet kunnista raportoi, että liikunnan edistämisestä vastaavassa työryhmässä oli päätetty toimenpiteistä, joiden tavoitteena on edistää laajasti koko väestön liikuntaa. Mainittuja toimenpiteitä olivat muun muassa lähiliikuntapaikkojen rakentaminen ja seuratoiminnan tukeminen. Vuosittaisessa toiminta- ja taloussuunnittelussa tavoitteiden, toimenpiteiden ja resurssien määrittely eri ikäryhmien liikunnan edistämiseksi oli yleistynyt. Seurantamittareiden määrittämisessä oli eniten parannettavaa.

Seuranta ja arviointi: yli kaksi kolmasosaa kunnista keräsi vähintään kahden vuoden välein liikuntapaikkojen käyttötietoja ja tietoja urheiluseuroihin osallistuvista lapsista ja nuorista. Eri-ikäisten liikunta-aktiivisuutta sekä tyytyväisyyttä kunnan liikuntapalveluihin seurattiin harvemmin. Noin puolet kunnista teki vuosittaisen yhteenvedon liikuntapaikkojen käyntitiedoista ja raportoi sen hyvinvointikertomuksessa tai vastaavassa. Lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuudesta yhteenvedon teki ja raportoi alle kolmas osa kunnista. Lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuustietojen esittely luottamushenkilöhallinnolle oli yleistynyt.

Voimavarat: Liikunta- ja urheiluseurojen maksama osuus liikuntapaikkojen todellisista ylläpito- ja pääomakuluista vaihteli riippuen liikuntapaikasta. Erityisesti aikuisten vuoromaksut olivat nousseet, mutta myös lasten ja nuorten vuoromaksuissa oli nähtävissä kasvua. Liikunnan edistämisen hallinnon ja suunnittelun henkilöiden määrä oli pysynyt samana, mutta päätoimisia liikunnan edistämisestä vastaavia viranhaltijoita oli hieman harvemmin kuin vuonna 2012. Liikuntapaikkoja kunnissa oli keskimäärin 9,3 tuhatta asukasta kohden. Liikunnan ja ulkoilun kustannukset kunnissa olivat nousseet.

Osallisuus: Erityisesti suurissa kunnissa toimi kunnan ja liikuntaseurojen yhteiselimiä, joiden kautta seuroilla oli mahdollista vaikuttaa liikunnan kehittämiseen. Lähes puolet kunnista oli aktiivisesti kerännyt asiakaspalautteita liikuntapaikkojen ja -palveluiden käyttäjiltä. Tilannekohtaisia asukasiltoja tai asukasfoorumeita hyödynnettiin harvemmin.

Koko väestön liikunnan edistämisen ydintoiminnot: Kunnissa oli järjestetty liikuntaneuvontaa ja liikkumisryhmiä erityisesti ikääntyneille. Vähiten kohdennettua neuvontaa ja liikuntaryhmiä järjestettiin maahanmuuttajille sekä opiskelun ulkopuolella oleville nuorille. Kuntien varhaiskasvatussuunnitelmiin oli useimmiten kirjattuna liikunnallisuutta edistävät toimintatavat. Koulupäivien aikana liikuntaa lisääviä toimenpiteitä toteutettiin melko paljon, mutta niissä oli edelleen runsaasti lisäämispotentiaalia, erityisesti yläkoululaisten ryhmässä.

Tämän seurantaraportin tulokset vahvistavat aiempaa tietoa kuntien hyvin moninaisista terveyttä edistävän liikunnan käytännöistä. Erityisesti suuret ja pienet kunnan eroavat monella osa-alueella toisistaan. Tämän raportin tavoitteena on tuoda näkyväksi kunnissa toteutettavan terveyttä edistävän liikunnan kehittämiskohteita sekä auttaa luomaan yhtenäisiä toimintamalleja ja käytäntöjä. TEAviisari-työkalun tarjoamien kuntakohtaisten tulosten avulla kunnat voivat itse arvioida liikunnan edistämisen toteutumista ja pyrkiä entistä laadukkaampaan toimintaan.

Tallennettuna: