Haku

Varhaiskasvatuksen historia, nykytila ja kehittämisen suuntalinjat : Tausta-aineisto varhaiskasvatusta koskevaa lainsäädäntöä valmistelevan työryhmän tueksi

QR-koodi
Finna-arvio

Varhaiskasvatuksen historia, nykytila ja kehittämisen suuntalinjat : Tausta-aineisto varhaiskasvatusta koskevaa lainsäädäntöä valmistelevan työryhmän tueksi

Opetus- ja kulttuuriministeriö asetti ajalle 7.12.2012–28.2.2014 laajapohjaisen työryhmän valmistelemaan päivähoitoa koskevien säädösten uudistamista. Varsinaisen lainsäädännön uudistamistyöryhmän tueksi asetettiin valmisteluryhmä, jonka tehtävänä oli koota ja analysoida työryhmän käyttöön tutkimus- ja arviointitietoa sekä kuvata kansallisen ja kansainvälisen toimintaympäristön muutos- ja kehityssuuntia sekä näiden pohjalta tehdä ehdotuksia työryhmälle.

Raportti ”Varhaiskasvatuksen historia, nykytila ja kehittämisen suuntalinjat. Tausta-aineisto varhaiskasvatusta koskevaa lainsäädäntöä valmistelevan työryhmän tueksi” on valmisteluryhmän tuottama tausta-aineisto, joka muodostuu varsinaisesta osasta ja kahdesta liiteosasta. Raportissa on kuvattu tiivistetysti varhaiskasvatuksen ja päivähoidon historiaa, nykytilaa ja tulevaisuuden kehittämisen suuntia. Raportin kirjoittamisesta ovat vastanneet opetusneuvos Kirsi Alila, neuvotteleva virkamies Tarja Kahiluoto, hallitusneuvos Hanna-Mari Pekuri ja opetusneuvos Minna Polvinen opetus- ja kulttuuriministeriöstä sekä professori Eila Estola Oulun yliopistosta, dosentti Jarmo Kinos Turun yliopistosta sekä toimeksiantosopimuksella kasvatustieteen kandidaatti Mervi Eskelinen.

Raportin liiteosaan ”Varhaiskasvatus tilastojen valossa” on koottu päivähoitoon ja varhaiskasvatukseen liittyviä keskeisiä tilastoja muun muassa päivähoidossa olevista lapsista, lasten hoitoajoista, päivähoidon kustannuksista ja henkilöstöstä, lapsiperheistä Suomessa ja työelämästä ja työllisyydestä. Tilasto-osuuden kirjoittajat ovat varhaiskasvatuksen asiantuntija Reetta Laaksonen Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta ja ylitarkastaja Kirsi Lamberg opetus- ja kulttuuriministeriöstä.

Toisesta liiteosasta ”Katsaus kotimaiseen ja kansainväliseen varhaiskasvatuksen tutkimukseen 2000-luvulla” löytyvät varhaiskasvatustutkimusta koskevat yhteenvedot ja referoinnit teemoittain. Tutkimuksista nousevina aineistolähtöisinä teemoina olivat varhaiskasvatus yhteiskunnallisena ja institutionaalisena palveluna, lapsi varhaiskasvatuksessa, varhaiskasvatuksen henkilöstö, johtaminen ja laatu, kasvatuskumppanuus, varhaiskasvatuksen pedagogiikka, esiopetus ja siirtymät, erityisvarhaiskasvatus ja monikulttuurisuus. Kansallisen tutkimusosion on valmisteluryhmän toimeksiantosopimuksena koonnut kasvatustieteen kandidaatti Mervi Eskelinen. Kansainvälisen tutkimusosion on maisterivaiheen opiskelijoidensa kanssa tuottanut varhaiskasvatuksen professori Eila Estola Oulun yliopistosta. Tutkimusraportin kirjoittajina ovat toimineet opetusneuvos Kirsi Alila, kasvatustieteen kandidaatti Mervi Eskelinen ja professori Eila Estola.

Raportissa esitetään varhaiskasvatusta koskevan lain uudistamistyöryhmälle historia- ja nykytilatarkasteluun perustuen sekä tilasto- ja tutkimustiedon pohjalta lainvalmistelussa huomioon otettavaksi varhaiskasvatuksen kehittämisen suuntalinjoja ja toimenpide-ehdotuksia. Valmisteluryhmä esittää, että lapsen etu tulisi olla varhaiskasvatuksen lainsäädännön uudistamisen lähtökohtana. Varhaiskasvatuksen taustaideologia, konteksti ja tehtävä vaatisivat uudelleenmäärittelyä lainvalmistelun yhteydessä. Lisäksi valmisteluryhmä esittää varhaiskasvatuksen ohjauksen selkeyttämistä ja määrittelemistä, sekä henkilöstön koulutuksen ja osaamisen kehittämistä. Valmisteluryhmä haluaa nostaa korkeatasoisen pedagogiikan varhaiskasvatuksen laadun peruspilariksi ja esittää tutkimustiedon nykyistä parempaa hyödyntämistä päätöksenteossa. Varhaiskasvatuksen tiedontuotantoa esitetään kehitettäväksi suunnitelmallisemmaksi ja varhaiskasvatuspalveluja monipuolisemmaksi.

Tallennettuna: