Haku

Opetustoimen henkilöstökoulutus osaamisen voimavarana : Muistio opetustoimen henkilöstökoulutuksen hyviin käytänteisiin ja kehittämistoimiin

QR-koodi

Opetustoimen henkilöstökoulutus osaamisen voimavarana : Muistio opetustoimen henkilöstökoulutuksen hyviin käytänteisiin ja kehittämistoimiin

Opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunnan ensimmäisen toimikauden loppuraportti on tarkoitettu opetustoimen henkilöstökoulutuksen parissa työskenteleville koulutuksen suunnittelijoille, toteuttajille ja henkilöstökoulutuksen voimavaroista vastaaville, jotka tarvitsevat työssään kokonaiskuvaa valtion rahoittaman henkilöstökoulutuksen koulutuspoliittisista tavoitteista ja painopisteistä.

Vaalikaudella 2007–2011 on pidetty tärkeänä parantaa opetustoimen henkilöstön mahdollisuuksia johdonmukaiseen osaamisen kehittämiseen. Samalla vahvistetaan opettajien ja muun opetustoimen henkilöstön asemaa voimavarana, joka kohottaa suomalaisten osaamis- ja koulutustasoa sekä koulutuksen laatua. Tavoitteeseen päästään parantamalla henkilöstön työolosuhteita, jossa henkilöstökoulutuksella on tärkeä rooli. Opetustoimen henkilöstön tulee kuitenkin myös itse sitoutua säännölliseen oman ammatillisen osaamisensa kehittämiseen yhdessä työnantajiensa kanssa.

Opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunta on ollut mukana kehittämässä opetustoimen henkilöstön ammatillista osaamista parantavaa Osaava-ohjelmaa. Sillä tuetaan paikallisesti ja alueellisesti osaamisen kehittämisessä tarvittavien rakenteiden ja suunnitelmallisen toiminnan luomista ja uudistetaan opetustoimen henkilöstökoulutusta niin, että se palvelee entistä paremmin työyhteisökohtaisia ja henkilöstön omia osaamistarpeita. Ohjelman erityisinä kohderyhminä vuosina 2010–2011 ovat sivistys- ja oppilaitosjohto, pää- ja sivutoimiset tuntiopettajat, yli 55-vuotiaat opettajat ja henkilöt, jotka eivät ole päässeet tai voineet osallistua lainkaan tai vain vähän täydennyskoulutukseen viime vuosina. Raportti sisältää opetusministeri Henna Virkkusen puheenvuoron ohjelman ensimmäisellä Forumilla.

Raportti esittelee opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunnan toimikautensa aikana keräämiä esimerkkejä opetustoimen henkilöstökoulutuksen hyviksi käytänteiksi vertaismentoroinnin, ammatillisen opettajan osaamisen, tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön, varhaiskasvatuksen ja kouluruokailuhenkilöstön osaamisen kehittämiseksi sekä rehtorin eettisen johtamisen osalta.

Raportti sisältää myös neuvottelukunnan työnsä pohjalta esittämät ehdotukset opetus­toimen henkilöstökoulutuksen edelleen kehittämiseksi suosittamalla mm. opettajien perus- ja täydennyskoulutuksen nykyistä parempaa integrointia niin, että se muodostaa vankan pohjan ammatillisen osaamisen kehittämiselle koko työuran ajan elinikäisen oppimisen polkuna.

Tallennettuna: