Haku

Turvallisuusselvityslainsäädännön uudistaminen

QR-koodi
Finna-arvio

Turvallisuusselvityslainsäädännön uudistaminen

Lagstiftning om säkerhetsutredningar

Ehdotetussa laissa taustaselvityksistä ja rikostaustaotteista (lakiehdotus n:o 1) säädettäisiin nykyistä yksityiskohtaisemmin niistä tehtävistä, joita hoitavista tai joihin valittavista taustaselvitys voidaan laatia tai pyytää rikostaustaote esittäväksi. Henkilöiden taustoja voitaisiin selvittää nykyistä useammissa tapauksissa, kuten räjähdysaineita taikka merkittäviä omaisuuseriä käsittelevien taustan selvittämiseksi. Ehdotetun taustaselvityksiä ja rikostaustaotteita koskevan lain aineellinen soveltamisala laajenisi voimassa olevaan lakiin verrattuna. Taustaselvitys voitaisiin tehdä myös yrityksestä sen luotettavuuden, tietoturvallisuuden tason sekä sitoumusten hoitokyvyn arvioimiseksi.
Ehdotuksen mukaan suppeat turvallisuusselvitykset korvattaisiin rikostaustaselvityksillä, joita laatisi poliisihallituksen tätä tehtävää hoitamaan määräämä poliisilaitos. Uutena selvitystapana olisi Oikeusrekisterikeskuksen tuottama rikostaustaote, jonka työnhakija toimittaisi itse työnantajalle.
Nykyisessä laissa olevaa selvityksen vain tapauskohtaiseen käyttöön rajaavaa käyttötarkoitussidonnaisuutta lievennettäisiin, minkä lisäksi otettaisiin käyttöön mahdollisuus antaa taustaselvityksen perusteella todistus. Tämä vähentäisi uusien selvitysten laatimista henkilöstä, joka työskentelee lyhyitä jaksoja erilaisissa suojattavissa kohteissa, kuten asennustehtävissä eri viranomaisissa.
Laadituista taustaselvityksistä pidettäisiin niitä laativien viranomaisten yhteen käyttöön rekisteriä, jonka avulla voitaisiin estää tarpeettomien selvitysten laatiminen. Rekisterin tiedot voitaisiin luotettavuuden seuraamiseksi yhdistää oikeushallinnon valtakunnalliseen tietojärjestelmään ja poliisiasiain tietojärjestelmään. Laissa säädettäisiin, missä tilanteissa voitaisiin peruuttaa annettu todistus tai ilmoittaa seurannassa ilmenneistä tuomioista ja muista seikoista työnantajalle.
Henkilöturvallisuusselvityksiä laadittaessa voitaisiin käyttää nykyistä laajempaa tietopohjaa, kuten tietoja ulkomaan viranomaisen rekisteristä ilmeneviä rikostietoja sekä luottotietoja. Laajennetussa henkilöturvallisuusselvityksissä voitaisiin selvityksen kohteen suostumuksella myös rahoituslaitoksista saatavia tietoja.
Taustaselvitykset voitaisiin tehdä vain selvityksen kohteen suostumuksella. Selvitysmenettelyjen avoimuutta ja vuorovaikutteisuutta lisättäisiin muun muassa selvityksen kohteen haastattelun avulla.
Esitykseen otetun lakiehdotuksen (lakiehdotus n:o 2) mukaisesti luotaisiin järjestelmä, jonka avulla yritykset voisivat kehittää tietoturvallisuutta yhteisten kriteerien ja Viestintäviraston hyväksyminen arviointilaitosten avulla.
Esityksessä ehdotetaan, että Viestintävirasto voisi arvioida viranomaisten tietojärjestelmiä ja tietoliikennejärjestelyjä ja antaa vaatimukset täyttävistä järjestelmistä todistuksen (lakiehdotus n:o 3). Ehdotus liittyy osaltaan valtionhallinnon tietoturvallisuutta koskevien säännösten täytäntöönpanoon.
Esitysluonnokseen sisältyy lisäksi ehdotukset 19 lain muuttamisesta.
Uudistuksen tavoitteena on keskittää taustaselvityksien antamista koskevat säännökset mahdollisimman laajasti säädettävään uuteen yleislakiin. Tämä johtaa sekä taustaselvityksiä käyttävien että niiden kohteiden kannalta selkeämpään ja sääntelytavaltaan avoimempaan lainsäädäntöön ja vastaisi ehdotetun lain asemaa yleislakina.

Tallennettuna: