Haku

Kuluttajariitojen vaihtoehtoinen riidanratkaisu

QR-koodi
Finna-arvio

Kuluttajariitojen vaihtoehtoinen riidanratkaisu

Alternativ tvistlösning av konsumenttvister

Mietinnössä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki muussa kuin viranomaisessa tapahtuvasta kuluttajariitojen vaihtoehtoisesta riidanratkaisusta sekä muutettavaksi kuluttajariitalautakunnasta ja liikennevahinkolautakunnasta annettuja lakeja sekä kuluttajansuojalakia. Lisäksi ehdotetaan teknisluonteista tarkistusta velan vanhentumisesta annettuun lakiin. Ehdotetuilla laeilla on tarkoitus saattaa kansallisesti voimaan Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2013/11/EU kuluttajariitojen vaihtoehtoisesta riidanratkaisusta sekä mahdollistaa Euroopan parlamentin ja neuvoston kuluttajariitojen verkkovälitteisestä riidanratkaisusta antaman asetuksen (EU) N:o 524/2013 soveltaminen käytännössä. Lainsäädännöllä luotaisiin puitteet sille, että Suomessa olisi kattavasti direktiivin vaatimukset täyttäviä tuomioistuimen ulkopuolisia vaihtoehtoisia riidanratkaisuelimiä, joiden käsiteltäviksi kuluttajat voivat saattaa direktiivin soveltamisalaan kuuluvat riita-asiat. Mietinnössä ehdotetaan säädettäväksi yksityisiä vaihtoehtoisia riidanratkaisuelimiä koskeva laki, jota sovelletaan niihin riidanratkaisuelimiin, jotka oikeusministeriö direktiivin mukaisesti ilmoittaa komission ylläpitämään luetteloon vaihtoehtoisista riidanratkaisuelimistä. Laki sisältää säännöksiä elimen kokoonpanosta, riidanratkaisusta vastaavien henkilöiden kelpoisuudesta, riippumattomuudesta ja puolueettomuudesta sekä riidanratkaisumenettelystä. Merkittävin menettelyä koskeva säännös on ratkaisusuosituksen antamista koskeva 90 päivän määräaika. Kuluttajariitalautakunnasta annetun lain menettelyä koskevia säännöksiä tarkistettaisiin vastaamaan direktiivin vaatimuksia muun muassa käsittelyaikojen osalta. Kuluttajariita-asioiden käsittelyn tehostamiseksi ja tarkoituksenmukaistamiseksi mahdollistettaisiin, että kuluttajariitalautakunta voisi jättää sille tehdyn hakemuksen käsittelemättä, jos kuluttaja ei ole ensin ollut yhteydessä kuluttajaneuvontaan. Ohjaamalla hakija kuluttajaneuvontaan edistettäisiin asian selvittämistä mahdollisimman joustavassa ja kevyessä menettelyssä. Myös liikennevahinkolautakunnasta annettuun lakiin ehdotetaan tehtäväksi tarpeelliset menettelyä koskevat muutokset. Muun muassa nykyinen 90 päivän määräaika lausuntopyynnön tekemiselle pidennetään yhdeksi vuodeksi. Kuluttajansuojalakiin ehdotetaan lisättäväksi säännös elinkeinonharjoittajien velvollisuudesta antaa kuluttajille tietoa vaihtoehtoisista riidanratkaisuelimistä. Ehdotettujen lakien on tarkoitus tulla voimaan 9. päivänä tammikuuta 2016, jolloin myös direktiiviin liittyvä asetus verkkovälitteisestä riidanratkaisusta tulee täysimääräisesti sovellettavaksi. Mietintöön jätettiin kaksi eriävää mielipidettä.

Tallennettuna: