Haku

Vankien ammatillisen koulutuksen kehittämisen toimenpidesuunnitelma

QR-koodi
Finna-arvio

Vankien ammatillisen koulutuksen kehittämisen toimenpidesuunnitelma

Vankien ammatillisen koulutuksen selvitys valmistui syksyllä 2006. Selvityksen ohjausryhmänä oli toiminut opetusministeriön, Opetushallituksen ja Rikosseuraamusviraston virkamiehistä koottu virkamiesryhmä. Selvityksen valmistuttua opetusministeriö antoi virkamiesryhmälle tehtäväksi virkamiestyönä valmistella toimenpidesuunnitelman vankilaopetuksena järjestettävän ammatillisen koulutuksen kehittämiseksi.

Toimenpidesuunnitelmassa esitetään kehittämiskohteisiin liittyvät tavoitetilat ja toimenpiteet sekä toimenpidekohtaiset vastuutahot. Toimijoina ovat opetusministeriö, Opetushallitus ja ammatillisen koulutuksen järjestäjät sekä oikeusministeriön alainen Rikosseuraamusvirasto ja sen Vankeinhoitolaitos.

Toimenpidesuunnitelma sisältää yhteistyöhön, sen koordinointiin, henkilöstön kehittämiseen, ammatillisen koulutuksen tarjontaan ja opetuksen ja oppimisen tukemiseen liittyviä toimenpiteitä. Lisäksi esitetään erillisen selvityksen tekemistä koulutuksen rahoituksesta sekä toimenpiteitä vankien ammatillisen koulutuksen tilastoinnin kehittämiseksi.

Ammatillista koulutusta on ammatillinen peruskoulutus ja ammatillinen lisäkoulutus (ammatti- ja erikoisammattitutkinnot). Ammatillista koulutusta voidaan järjestää oppilaitosmuotoisena (opetussuunnitelmaperusteinen ja näyttötutkintoon valmistava) tai oppisopimuskoulutuksena. Lisäksi ammatillisessa peruskoulutuksessa on erilaisia valmistavia koulutuksia.

Ammatillisessa koulutuksessa on koulutukselliset tavoitteet ja opiskelijalta edellytetään muun muassa kykyä itsenäiseen opiskeluun. Vangit voivat hakeutua ja päästä koulutukseen, mikäli koulutukseen pääsyn edellytykset täyttyvät. Opintoihin osallistuminen ja niissä menestyminen edellyttävät opiskelijalta työ- ja toimintakykyä sekä riittävää fyysistä ja psyykkistä kuntoa. Vankilaopetus on osa sitä järjestävän koulutuksen järjestäjän toimintaa ja sitä koskevat linjaukset ja tavoitteet ovat samat kuin muullakin ammatillisella koulutuksella.

Toimenpidesuunnitelmalla pyritään vastaamaan myös opetusministeriön kehittämissuunnitelmassa Koulutus ja tutkimus 2007–2012 asetettuihin vankien ammatillisen koulutuksen kehittämistavoitteisiin.

Toimenpidesuunnitelman toteutumista esitetään seurattavaksi siten, että vuonna 2010 laaditaan väliarvio ja loppuarvio vuonna 2012.

Tallennettuna: