Haku

Tehtävien delegointi- ja alueellistamismahdollisuudet sekä ydintoiminnan kehittäminen opetusministeriössä

QR-koodi

Tehtävien delegointi- ja alueellistamismahdollisuudet sekä ydintoiminnan kehittäminen opetusministeriössä

Työryhmän tehtävänä oli ottaen huomioon keskushallintohankkeen suositukset, valtion toimintojen sijoittamista koskevat valtioneuvoston linjaukset sekä ministeriössä aiemmin tehdyt selvitykset: 1) kartoittaa opetusministeriön ja hallinnonalan virastojen välinen työnjako, 2) selvittää opetusministeriössä hoidettavien hallinnon tukipalvelujen ja toimeenpanotehtävien siirto- ja alueellistamismahdollisuudet sekä 3) laatia ehdotus opetusministeriön ydintoiminnan tehostamiseksi. Lisäksi työryhmä kartoitti opetusministeriön hallinnonalalla viime vuosina toteutetut delegointi- ja alueellistamistoimenpiteet sekä opetusministeriön asiamäärien kehityksen vuosina 1996-2002.

Työryhmä suosittelee seuraavia yleislinjauksia opetusministeriön hallinnonalalla:

1. Strateginen päätöksenteko: Ministeriö vastaa toimialansa lainvalmistelun ja muun valtioneuvostotason poliittisen päätöksenteon valmistelusta sekä hallinnonalan ohjaustehtävistä. Ministeriön keskeisiin tehtäviin kuuluu toimialan kehittäminen sekä yhteistyö kotimaisten ja ulkomaisten toimijoiden kanssa.

2. Strategista päätöksentekoa tukevat tehtävät: Ministeriön vastuuta toimialan tietotuotannon suunnittelussa, organisoinnissa, kehittämisessä ja hyödyntämisessä korostetaan. Strategista päätöksentekoa tukevat tehtävät edellyttävät strategisen tietojohtamisen periaatteen omaksumista.

3. Hallintopalvelut: Ministeriön hallinnonalan virastojen omaa kykyä tuottaa hallintopalveluja tulee pyrkiä vahvistamaan. Ministeriön sisäisten hallintopalvelujen keskittämis- ja ulkoistamismahdollisuuksia tulee arvioida säännöllisesti.

4. Toimeenpanotehtävät: Yksittäisiä kansalaisia koskevasta ministeriötason päätöksenteosta tulee pääosin luopua. Yksityisten yhteisöjen harkinnanvaraisia valtionavustuksia koskevaa ministeriötason päätöksentekoa tulee vähentää siltä osin, kuin kyse ei ole toimialan ohjauksen kannalta strategisesti merkittävistä avustuksista. Lupa- ja valvonta-asioiden valmistelua tulee pyrkiä rationalisoimaan. EU-rakennerahastohankkeita koskeva yksittäinen päätöksenteko tulee pyrkiä kokonaisuudessaan delegoimaan seuraavan rakennerahasto-ohjelmakauden alkaessa. Ministeriön strategisiin linjauksiin perustuvien ohjelmien toteuttaminen tulee pyrkiä vastuuttamaan entistä enemmän alaisille virastoille, asiantuntijaelimille ja järjestökentälle. Opetus- ja kulttuuritoimen rakennus- ja kiinteistöasioiden hoidon tarkoituksenmukainen organisointi tulee selvittää. Opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuusjärjestelmän operatiiviset tehtävät tulee siirtää pois ministeriöstä. Ministeriön yhteydessä toimivien eräiden pysyvien asiantuntijaelinten asema ja niiden hallintopalveluiden tarkoituksenmukainen organisointi tulee selvittää.

5. Alueellistaminen: Toimintojen alueellistamismahdollisuudet selvitetään aina merkittävien työnjaon muutosten, tehtävien siirtojen ja organisaatiouudistusten yhteydessä. Alueellistamista toteutetaan myös delegoimalla tehtäviä aluehallintoon. Erityisesti tietointensiivisten tehtävien siirto alueille on mahdollista.

Työryhmän keskeiset ehdotukset: - Opetusministeriön, opetushallituksen ja lääninhallitusten työnjaon kehittämistä ja tehtävien tarkoituksenmukaista järjestämistä selvitetään työryhmässä 31.3.2004 mennessä. - Korkeakoulujen arviointineuvoston ja sen sihteeristön asemaa, organisointia ja sijoitusvaihtoehtoja koskevat ehdotukset valmistellaan selvitysmiestyönä 31.12.2003 mennessä. - Taidehallinnon organisoinnin ja työnjaon kehittämistä koskevat ehdotukset valmistellaan työryhmässä 31.3.2004 mennessä. - Liikunta- ja nuorisoalan operatiivisten tehtävien siirtomahdollisuudet selvitetään virkamiestyönä 31.12.2003 mennessä. - Eräitä kirkollisasioita koskevien päätösten delegointimahdollisuudet selvitetään virkamiestyönä 31.12.2003 mennessä. - Kansainvälisten asioiden avustuspolitiikkaa koskevaa sisäistä työnjakoa ja linjauksia kehitetään virkamiestyönä 31.3.2004 mennessä. - Perustamishankkeiden erillisestä rahoitusjärjestelmästä luopumista koskevat ehdotukset perusopetuksen jälkeisessä koulutuksessa laaditaan virkamiestyönä 31.3.2004 mennessä. - Toimivallan selkeyttämistä liikuntapaikkarakentamisessa sekä rakentamisen tukeen ja kehittämiseen liittyvien tehtävien organisointia koskevat ehdotukset valmistellaan työryhmässä 31.3.2004 mennessä. - Perustetaan tulosohjauksen yhteistyöverkosto. - Opetusministeriön hallinnonalan tietotuotannon tarkoituksenmukaisesta työnjaosta ja resursoinnista laaditaan periaatteet työryhmässä 31.5.2004 mennessä - Ministeriön hallinnonalan talouden tukitehtävien vaihtoehtoisia organisointimalleja ja alueellistamismahdollisuuksia selvitetään työryhmässä 31.5.2004 mennessä.

Tallennettuna: