Haku

Yleistä

Finna.fi:stä huomasin, että kaipaamani e-kirja löytyy toisesta kirjastosta. Miten voin lukea sitä?

Jos kyseessä on yleinen kirjasto, saat e-kirjan käyttöösi rekisteröitymällä heidän asiakkaakseen. Yleisten kirjastojen e-aineistoihin kirjaudutaan kirjastokortilla ja PIN-tunnuksella. Kirjastokortin saaminen edellyttää fyysistä vierailua kirjastossa. Jos kyseessä on amk- tai yliopistokirjasto, tarvitset heidän verkkotunnuksensa joka myönnetään vain korkeakoulun opiskelijoille ja henkilökunnalle. Ellei kyseistä e-kirjaa vielä löydy HAMKin omasta kirjastosta, tee siitä hankintaesitys.

Miksi en pääse aineistoihin, vaikka olen kirjautunut sisään palveluun? Organisaation nimi HAMK näkyy sivun oikeassa yläreunassa, mutta silti se pyytää minua kirjautumaan uudelleen sisään.

Ongelma saattaa piillä selaimen välimuistissa, jonne on tallentunut tietoja ja evästeitä edellisiltä kerroilta kun vierailit sivustolla. Tyhjennä selaimen välimuisti ja kirjaudu uudelleen palveluun HAMKin käyttäjätunnuksella.

En pääse sisään aineistoon: Moodlen linkki ei toimi.

Linkki on syystä tai toisesta vanhentunut. Etsi kaipaamasi artikkeli tai e-kirja HAMK Finnassa ja käytä sieltä löytyvää linkkiä.

Miksi en voi käyttää HAMKin e-kirjoja, vaikka minulla on teille kirjastokortti?

HAMKin kirjaston e-kokoelmien käyttö edellyttää HAMKin verkkotunnuksia, jotka myönnetään vain HAMKin opiskelijoille ja henkilökunnalle. Kirjastokortilla voit käyttää kirjaston painettuja kokoelmia.

Alma Talent

Miten luon henkilökohtaisen tunnuksen Alma Talentin e-kirjapalveluun?

Jos haluat tehdä alleviivauksia ja muistiinpanoja Alman e-kirjoihin, sinun on luotava henkilökohtainen käyttäjätunnus. Tunnus tehdään palvelujen omilla sivuilla:

Klikkaa oikean yläkulman valikosta Kirjaudu-painiketta ja uusi kirjautumisikkuna avautuu. Tähän annetaan henkilökohtainen käyttäjätunnus. Ensimmäisellä kerralla valitse kohta Luo Alma-tunnus. HUOM! Käyttäjätunnuksena on käytettävä HAMKin sähköpostiosoitetta, muuten palvelu ei toimi.

Ellibs

Miten käytän Ellibs-palvelua?

Havainnolliset ohjeet löydät Ellibsin omilta sivuilta

Mistä tiedän, milloin varaamani e-kirja on käytettävissä?

Saat asiasta sähköposti-ilmoituksen. Kannattaa olla tarkkana: erityisesti ensimmäinen Ellibsiltä saamasi ilmoitus saattaa mennä roskapostikansioon. E-kirja latautuu automaattisesti lukuohjelmaasi, sitä ei tarvitse enää lainata Ellibsin sivuilta.

Miksi HAMKin Finnassa oleva e-kirjan linkki vie toisen kirjaston e-kirjaan?

Tavallisin syy on se, että olet aiemmin käyttänyt ko. Kirjaston e-kokoelmaa, ja selain muistaa sen. Tähän on helppo ratkaisu: tyhjennä välimuisti ja evästeet. Huomaa kuitenkin, että esim. Chromessa evästeet poistuvat oletusarvoisesti vain viimeiseltä 24 tunnilta.

Täältä löydät lisätietoja evästeiden poistoon:

MS Edge

Google Chrome

Firefox

Safari (Mac)

Safari (iOS)

Miksi lataamani e-kirja ei näy lukuohjelmassa?

Joskus e-kirja ei lataudu lukuohjelmaan automaattisesti, vaan se on haettava sinne erikseen. Toimi näin:

  1. Avaa Adobe Digital Editions ja sieltä File > Add to library .
  2. Etsi ladattu tiedosto. Useimmiten tiedosto löytyy Lataukset-kansiosta (Downloads). Tiedoston nimi on URLLink.acsm Jos tiedosto ei näy listassa, vaihda tiedostotyypiksi Adobe content server message
  3. Valitse Open, ja kirja latautuu lukuohjelmaan.

Miksi saan virheilmoituksen Unable to open?

Jos saat virheilmoituksen "Unable to open Kirjan nimi No records for this loan is found on this machine. It may have been returned.", voi kyse olla kahdesta asiasta:

  1. Kirjan laina-aika on umpeutunut. Etsi kirja HAMK Finnasta ja lataa se uudelleen.
  2. Laina-aikaa on jäljellä, mutta latausvaiheessa jokin on mennyt pieleen. Ota yhteyttä kirjastoon: kirjasto.aineistot@hamk.fi

Miksi saan ilmoituksen Error getting licence?

Jos saat virheilmoituksen "Error getting License. License Server Communication Problem: E_ACT_NOT_READY", seuraa Adoben yhteisön ohjeita tai ota yhteyttä HAMKin helpdeskiin. Anna heille tämän ohjeen osoite.

Miksi saan ilmoituksen: Tiedostotyyppi tuntematon?

E-kirja ladataan avaamalla URLLink.acsm -tiedosto lukuohjelmassa. Joskus voi käydä niin, että tietokone ilmoittaa tiedostotyypin olevan tuntematon, eikä se löydä oikeaa lukuohjelmaa kyseisen tiedoston avaamiseen. Tietokone voi myös yrittää avata tiedostoa johonkin väärään ohjelmaan, esim. Adobe Readeriin.

Ratkaisu: Poista lukuohjelma ja asenna se uudelleen tietokoneelle. Vaihtoehtoisesti voit kertoa tietokoneelle, millä ohjelmalla tiedosto pitää avata (eli: kytke Adobe Digital Editions –ohjelma .acsm-tiedostoon). Tarkemmat ohjeet löydät SAMKin tai SEAMKin kirjastojen sivuilta.

Jos mikään edellä olevista ei ratkaissut ongelmaasi, voit kokeilla näitä:

  • Siirry käyttämään Ellibs-sovellusta, jonka voit ladata sovelluskaupasta (Google Play, App Store, Huawei App Gallery)
  • Tyhjennä selaimen välimuisti tai tarvittaessa vaihda selainta.
  • Tarkista onko käytössä uusin versio lukuohjelmasta. Jos ei, päivitä uusimpaan.
  • Tarkista onko lukuohjelma valtuutettu Adobe-tilillä. Kokeile poistaa valtuutus ja valtuuta uudelleen (Lukuohjelmassa valitse Help - Erase Authorization - Authorize computer)
  • Jos kirja ei lataudu oikeaan lukuohjelmaan (Adobe Digital Editions), katso kohta: Tuntematon tiedostotyyppi.
  • Jos muu ei auta, poista lukuohjelma (Adobe Digital Editions) ja asenna se uudelleen.
  • Jos Ellibs-sovellus aiheuttaa ongelmia tarkista, että sovelluksesta on käytössä uusin versio ja tarvittaessa päivitä se.
  • Voit myös tulla kirjaston palvelupisteelle laitteesi kanssa, ja autamme sinua ratkaisemaan e-kirja-ongelman.
  • ePress

    ePress-sanomalehtipalvelu toimii eduroam-verkossa. Mitä se tarkoittaa?

    Eduroam-verkko on langaton verkko, joka on käytettävissä HAMKin kampuksilla. Siihen liitytään omalla laitteella HAMKin käyttäjätunnuksella ja salasanalla kirjautumalla. ePress-palvelu on tämän jälkeen käytettävissäsi ilman erillistä kirjautumista.

    HAMKvisitor on vierailijoille tarkoitettu langaton verkko, jonka salasana on saatavissa kampuksen ilmoitustauluilta. ePress ei ole käytettävissä HAMKvisitor-verkossa.

    Katso lisätietoja HAMKin intran opiskelijasivuilta (vaatii kirjautumisen).

    O'Reilly for Higher Education

    Miten luodaan etäkäytössä toimiva linkki O'Reillyn sisältöön?

    Jos haluat tehdä etäkäyttölinkin O'Reillyn kirjaan, äänikirjaan, videoon tai kurssiin, näin se onnistuu:

    1. Linkin alkuun HAMKin oma osoite palveluun: https://go.oreilly.com/hamk-fi

    2. Osoitteen perään kirjan/videon osoite. Löydät sen osana selaimen osoitepalkissa olevaa linkkiä, ja se alkaa aina joko sanalla library (kirjat) tai videos (äänikirja, video, kurssi), esimerkiksi
    library/view/a-practical-guide/9780117082878/, videos/get-it-done/9781469079967/

    Toimiva etäkyttölinkki näyttää tältä:

    https://go.oreilly.com/hamk-fi/library/view/a-practical-guide/9780117082878/
    https://go.oreilly.com/hamk-fi/videos/get-it-done/9781469079967/

    RT Tietoväylä

    Miksi en pääse aineistoon, vaikka olen kirjautunut sisään?

    Jos näet RT-tietoväylän pääsivun, eikä selaimen oikeassa ylänurkassa näy organisaation nimeä, on ongelma selaimessa. Tyhjennä selaushistoria ja kirjaudu sisään uudelleen.

    Miksi kaipaamani osio ei näy etusivulla, vaikka olen kirjautunut sisään?

    RT Tietoväylän latautuminen saattaa joskus kestää kauan. Selaimen yläreunasta löydät kohdan Omat palvelut; sen alta löytyy valikko, josta löydät suorat linkit kaikkiin eri sisältöihin.

    Miksi en pysty kirjautumaan sopimuslomakkeisiin?

    HAMKilla ei ole käyttöoikeutta RT Tietoväylän sopimuslomakepalveluun. Palvelua voi käyttää maksutta sen omilla verkkosivuilla, vain lomakkeen tulostaminen on maksullista.

    Miksi en saa palvelun tekoälyassistenttia käyttöön?

    Valitettavasti RT Tietoväylän pääsivulla oleva ChatGPT-linkki vie väärään paikkaan. Löydät tekoälytyökalun kohdasta Omat palvelut, josta valitse RT-kortisto GPT.

    Miksi RT-kortisto ei avaudu, vaan jää jumiin sisään kirjautumiseen?

    Ongelma johtuu palvelun teknisestä toteutuksesta, ja koskee kaikkia kortistoja (KH-, LVI-, Ratu- ja RT-kortisto). Valitse RT Tietoväylän pääsivulta kortistolinkki, joka päättyy EZproxy. Linkit löytyvät Muut palvelut -otsikon alta.

    SFS Online

    Miksi palvelu ilmoittaa, ettei minulla ole käyttöoikeutta?

    Selaimeesi on saattanut jäädä tietoja, jotka aiheuttavat virhetilanteen. Tyhjennä selainhistoria ja kirjaudu palveluun uudelleen HAMKin käyttäjätunnuksilla.

    Ellei tämä auta, ota yhteyttä kirjastoon: kirjasto.aineisto@hamk.fi

    Miksi saan ilmoituksen Virhe tiedostonkäsittelyssä?

    Ongelma liittyy standardien käyttöoikeuksienhallinta-tekniikkaan. Ota yhteyttä kirjastoon: kirjasto.aineistot@hamk.fi

    Miksi saan ilmoituksen Service temporarily unavailable?

    Ongelma liittyy standardien käyttöoikeuksienhallinta-tekniikkaan. Ota yhteyttä kirjastoon: kirjasto.aineistot@hamk.fi

    Terveysportti ja Oppiportti

    Kirjauduin normaalisti sisään HAMK Finnan linkistä, ja näin HAMKin nimen sivun yläreunassa. En kuitenkaan pääse sisältöihin. Miksi?

    Selaimen välimuisti saattaa aiheuttaa ongelmia. Tyhjennä selaimen historiatiedot ja kirjaudu palveluun uudelleen.

    Yritän kirjautua normaalisti sisään HAMK Finnan linkistä, mutta palvelu kyselee minulta Duodecim-tunnuksia. Miksi?

    Kirjautumistapa Terveysporttiin ja Oppiporttiin on muuttunut 1.1.2024. Ohjeet kirjautumiseen löydät Käyttöohjeet-välilehdeltä.

    Minulla on tunnukset Terveysporttiin sekä työpaikan että HAMKin kautta. Kahdet eri kirjautumistiedot vaikeuttavat Terveysportin käyttöä. Mitä minun kannattaa tehdä?

    Kirjautumistietoja jää selaimen välimuistiin, joten yksi tapa välttyä ongelmilta on tyhjentää se joka istunnon jälkeen. Ehkä helpointa on kuitenkin käyttää kahta eri selainta: toinen kirjautumiseen työpaikan tunnuksilla, toisella käytät kirjautumiseen HAMKin tunnuksia. Jos haluat käyttää aina samaa selainta, voit toisten tunnusten kanssa käytää yksityistä selaamista (incognito, private).

    VitalSource

    Miten luen e-kirjaa VitalSource Explore -palvelussa?

    Kirjaudu palveluun HAMK Finnasta löytyvästä linkistä.

    1. Palvelu pyytää sinua luomaan tunnukset, mutta niitä ei tarvita jos luet e-kirjaa vain selaimessa. Voit ohittaa rekisteröitymisen sivun alareunasta (No thanks, I'll skip this step).
    2. Lue ja hyväksy palvelun käyttöehdot.
    3. Valitse haluamasi kirja. Lisätietoja kirjasta saa klikkaamalla sen kuvaa.
    4. Klikkaa Borrow. Kirja avautuu luettavaksi.

    Miten lataan e-kirjan VitalSource Explore -palvelussa?

    Jos haluat ladata e-kirjan, sinun on luotava henkilökohtainen tili VitalSource-palveluun ja ladattava erillinen Bookshelf-lukuohjelman. Toimi näin:

    1. Kirjaudu palveluun HAMK Finnasta löytyvästä linkistä.
    2. Palvelu pyytää sinua luomaan tunnukset. Anna s-postiosoitteesi ja luo tunnus.
    3. Lue ja hyväksy palvelun käyttöehdot.
    4. Lataa Bookshelf-sovellus omasta sovelluskaupasta. HAMKin henkilökunta voi asentaa sovelluksen tietokoneelleen HAMKin MS Storesta.
    5. Avaa Bookshelf-sovellys tunnuksillasi.
    6. Kohdassa Tutustu - Explore näet HAMKin tarjoamat e-kirjat. Valitse niistä haluamasi.
    7. Lataa e-kirja klikkaamalla sen kansikuvaa. Kirja poistuu automaattisesti laina-ajan päätyttyä.